maanantaina, tammikuuta 02, 2023

Niin minä siis tämmöisenäni palvelen

Vuosi alkoi railakkaasti Medialähetys Sanansaattajien toiminnanjohtajana. Toisena päivänä sain lukea netistä, että uusi hallituksen puheenjohtaja oli lähtenyt julkisesti kommentoimaan asioita, jotka olimme kirjallisesti sopineet kertovamme yhteisymmärryksessä. Hän aloitti päivänsä kertomalla medialle, että olen irtisanoutunut. Se ei tosin ihan pitänyt paikkaansa. Olin allekirjoittanut sopimuksen työsuhteen päättymisestä. En irtisanoutunut eikä minua irtisanottu. Puheenjohtaja ei näyttänyt tuntevan sopimusoikeuden perusajatusta eli että ihmiset ja yhteisöt ovat vapaita sopimaan asioista ja että sopimuksia on noudatettava, pacta sunt servanda. Kaikkein huolestuttavinta toki oli se, että yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ylipäänsä julkisesti lähtee tällaiseen kommentointiin.

Kyseistä henkilöä (päätin jälkikäteen siivota tekstiä ja jättää nimen mainitsematta) ennestään tuntevat eivät ihmettele. Oma arvioni on, että hänen kautensa puheenjohtajana ei tule kestämään kauan. 

Soitin hänelle viime torstaina 29.12.2022 iltapäivällä. Halusin kuulla, toivooko hän, että jatkan Sansan toiminnanjohtajana, kun hän 1.1. aloittaa puheenjohtajakautensa. Oli pakko soittaa, koska hän ei ollut vastannut keskustelupyyntööni eikä missään vaiheessa viimeisen kolmen kuukauden aikana muutenkaan ollut minuun yhteydessä. Siitä huolimatta hän oli - Sansan hallituksen jäsenenä - lähettänyt minua koskevia viestejä muun muassa Sansan henkilöstölle.

Valitettavasti puhelu ei tuottanut tulosta. Henkilö kyllä kertoi jatkavansa yhteistyötä kanssani, koska mitään perustetta irtisanomiselle hänellä ei kuulemma ollut. Hän erityisesti vielä sanoi, että olen hoitanut hommani hyvin. Kun kysyin, minkälaisiin toimenpiteisiin hän olisi valmis epäluottamuksen korjaamiseksi välillämme, hän ei nähnyt tällaiselle tarvetta: "Minä käsittelen asiat asioina. En sotke niihin ihmissuhteita." Se kertoi minulle vihdoin, minkälaisen ihmisen kanssa olin tekemisissä. Ymmärsin, että on parempi järjestellä asiansa ja poistua paikalta. Soitin puheenjohtaja Sami Jaloselle ja kerroin, että olen valmis allekirjoittamaan sopimuksen työsuhteen päättämisestä. Näin myös tapahtui perjantaina 30.12.2022. 

Lähtöni syynä ei kuitenkaan varsinaisesti ollut uusi puheenjohtaja, vaikka se lopullisesti kallistikin vaa'an. Varsinainen syy kävi minulle ilmi, kun tutkin tapahtunutta sydämessäni. 

Ei ole kivaa huomata, että joku näkee vaivaa mustatakseen mainettasi. Se sattuu. Varmasti niin on myös tarkoitettu. Satuttaa. Siitä huolimatta mieleni on vakaa ja tyyni. Kaiken tämän keskellä nimittäin ymmärsin, että on oikeasti minun aikani lähteä. Jos on muutamakin ihminen, jotka pitävät minua esteenä, on oikein lähteä. Silloin ei ole yhteistä ymmärrystä tehtävästä työstä. Työ nimittäin kaipaa meitä monenlaisia. Ja monenlaiset tukevat toisiaan siellä, missä tukea tarvitaan. Kun yksi horjuu tai epäonnistuu, toiset taluttavat esteen yli ja opastavat eteenpäin. Sellaisessa työssä on hyvä olla mukana. Riitelystä kannattaa pysyä kaukana.

Eräs minua vanhempi ja viisaampi kollega lähetti rohkaisuviestin. Tällaista puhetta käytetään yhä uudelleen toisen kaatamiseen: "Jos sinä olisit vähän toisenlainen, et olisi tuollainen ja muuttaisit edes vähän itseäsi, niin olisi helpompi ja olisit parempi..." Tartu Paavalin ratkaisuun: "Niin minä siis tämmöisenä palvelen..."

Niin minä siis tämmöisenä palvelen siellä, missä minua tarvitaan ja kaivataan. Minun elämäni tarinaa eivät - tietenkään - määrittele toisten ihmisten pahat aikeet. Elämäni käsikirjoituksesta vastaa Hän, joka minut loi. Ymmärrän nyt jotain paljon pahemmassa paikassa olleesta Joosefista, jonka veljet myivät Egyptiin. Kun heidän isänsä oli kuollut, veljet tulivat peloissaan Joosefin puheille. Ehkä hän nyt kostaa kokemansa vääryyden, he ajattelivat. Mutta Joosef sanoi: "Älkää olko peloissanne, enhän minä ole Jumala. Te kyllä tarkoititte minulle pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi. Hän antoi kaiken tämän tapahtua, jotta monet ihmiset pelastuisivat." (1. Moos. 50: 19-20)

Juuri näin Jumala toimii. Vaikeuksien kautta Hän vie uusiin tehtäviin. Niistä kirjoitan lisää ensi viikolla.