sunnuntai, elokuuta 09, 2009

Suuria sanoja ja lupauksia

Häät on suurien lupausten juhlia. Tänä viikonloppuna sattuu kohdalle kaksi morsiusmessua, eilen lauantaina Sipoon kirkossa ja tänään sunnuntaina Asikkalan kirkossa. Samaan viikonloppuun mahtuu lauantain iltakirkko ja sunnuntain messu Tuomiokirkossa teemalla "uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa". Melko ylevien ja ihanteellisten asioiden kanssa siis ollaan tekemisissä.

Tuomiokirkossa vietettiin kesän toista monikielistä messua, siksi osa saarnasta on englanniksi. Evankeliumiteksti löytyy Luukkaan evankeliumin 12 luvusta, jakeet 42-48.

(I) Tämä koskee johtajia

Vertaus uskollisesta taloudenhoitajasta on tarkoitettu johtajille, erityisesti seurakunnan johtajille. Mutta se soveltuu kenelle tahansa, jolla on jokin talous hoidettavanaan: vanhemmille, opettajille, sairaanhoitajille, autonkuljettajille, poliitikoille, yritysjohtajille.

In the Gospel of Luke, 12th chapter, Jesus has been teaching his disciples about watchfulness, being prepared, staying focused, not losing touch. Peter comes to him and asks: Is this teaching meant for us, your closest friends, or is it meant for everyone? And Jesus answers with the parable about the faithful steward. Actually, there are two stewards, one who is faithful and another one who loses touch and starts to act recklessly– as if he doesn’t have a master. It is clear that Jesus is now talking to leaders, those in positions of responsibility.

(II) Uskollinen ja viisas

Jeesus käyttää hyvästä taloudenhoitajasta kahta määrettä: uskollinen ja viisas. Uskollinen (kr. pistos) on se, johon voi uskoa, siis luotettava. Sen vastakohta on Jeesuksen vertauksessa henkilö, jonka käyttäytyminen on silmänpalvontaa. Paha taloudenhoitaja ei usko herransa tulevan vielä pitkään aikaan. Koska hänen kuuliaisuutensa on perustunut pelkästään rangaistuksen pelkoon, hän alkaa kohdella muita kaltoin ja elää kuin pellossa. Uskollinen on sellainen, joka ei ohjaudu ulkoa päin, rangaistuksen pelosta, vaan sisältä, vakaumuksesta käsin.

Viisas (kr. fronimos) voidaan kääntää myös järkevä, ymmärtäväinen. Sen vastakohtaa edustaa lyhytnäköinen oveluus, josta Sananlaskujen kirja varoittaa: ”Älä sano lähimmäisellesi: Mene nyt ja tule toiste, huomenna minä annan – kun sinulle kuitenkin on mitä antaa. Älä puno juonia naapuriasi vastaan, joka pitää sinua ystävänään.”

The two characterizations that Jesus uses for the good housekeeper or the good manager are: faithful and wise. Faithfulness, in this illustration, is something that does not fade away when nobody is watching. Faithfulness can never be obtained through force or fear of punishment. This is important, because anyone who is in a position of responsibility needs to be able to act on his own, without outside control. Similarily, wise or prudent is someone who does not look for short-term profit, and forgets there is a day of reckoning coming. We have seen a lot of unwise things happen in the world of business, when this has been forgotten. How about our private lives? How about us as professionals or parents? And how about us as pastors?

On aika mielenkiintoista, millä tavalla Jeesus määrittelee uskollisen ja viisaan taloudenhoitajan tehtävät. Hänen tulee 1) huolehtia palvelusväestä ja 2) jakaa vilja-annokset ajallaan. Uskollisuus ja viisaus siis testataan kahdella johtajuuden tasolla: henkilöiden ja asioiden tasolla. On pidettävä huolta ihmisistä ja asiat on saatava rullaamaan. Hyvän johtajan on pidettävä huolta niistä, jotka ovat riippuvaisia hänen päätöksistään. Johtajalle ei ole annettu valta-asemaa häntä itseään varten, vaan muita varten.

Huomaan, että tällä kohtaa on suuri kiusaus lähteä osoittamaan sormella liike-elämän suuntaan. Varsinkin nyt, kun on maailmanlaajuinen lama ja ihmisiä irtisanotaan joukoittain. Ja totta kai Jeesuksen opettamilla arvoilla on mitä suurin merkitys siellä, missä tehdään suuria taloudellisia päätöksiä. Meidän ei tule yhtään hävetä tämän totuuden sanomista ja sitä, että kaipaamme uskollisuutta ja viisautta rahavallan käyttäjiltä. Mutta ainakaan pappi ei voi tässä kaataa täyslaidallista liike-elämän niskaan ja kuvitella itse säästyvänsä kuivin jaloin. Jeesuksen opetus on osoitettu ennen kaikkea seurakunnan johtajille. Siis kirkkoherralle ja piispalle?

Niin kuin huomaatte, on aina kiusaus siirtää vastuu jollekin toiselle. Ehkä kuitenkin teemme parhaiten, jos emme unohda itseämme. Sinulle ja minulle on annettu jokin vastuu. Se voi tuntua mitättömän pieneltä tai epäoikeudenmukaisen suurelta, mutta jos se on annettu sinulle, sinä vastaat siitä.

(III) Tahallisuus ja omistajan vastuu

Tähän liittyy Jeesuksen vertauksen lopetus. Jeesus opettaa, että tietämättömyydestä aiheutuva laiminlyönti on vähemmän vaarallista kuin tietoinen laiminlyönti. Miten niin?

Tahallisuus ja tietämättömyys on yleisesti tunnettuja oikeusperiaatteita. Vanhan testamentin lainsäädäntö ei tee tästä poikkeusta. Siellä on kohta, jossa eräistä rikkomuksista määrätään yleisitämaisen käytännön mukaisesti kuolemanrangaistus. Mutta jos teko on tehty erehdyksessä, siis tahattomasti, syyllisen on tuotava syntiuhriksi vuoden vanha vuohi. Syntipukki menettää henkensä, mutta syyllisen henki säästyy. Tahallisuus tunnistetaan näkyy myös nykyaikaisessa oikeuskäytännössä. Ranskan, Saksan ja Hollannin sopimusoikeudessa pidetään rangaistavana sitä, jos toinen osapuoli tulee neuvotteluihin tahallisena tarkoituksenaan harhaanjohtaa vastapuolta.

As we start to look into our own lives and the way we conduct our responsibilities, we may start to wonder what Jesus meant with intentionality and ignorance. Jesus clearly teaches that intentional wrongdoing is more grave and deserves more severe punishment than a fault committed out of ignorance. What is this teaching? Would it be wise to stay as ignorant as possible to avoid problems? No. Of course not. This is much more important than that. This is about stockholder’s responsibility. Who owns this company?

Jeesuksen opetuksen taustalla on äärimmäisen tärkeä ja yksinkertainen kysymys: Kuka on talon omistaja ja mikä on hänen vastuunsa? Juuri siitä koko vertauksessa on kysymys. Keneltä taloudenhoitaja on tehtävänsä saanut ja kenelle hän vastaa?

On vain yksi omistaja. Hän on luonut tämän maailman, jossa me olemme. Hänen me olemme, Hänessä me liikumme ja Häneltä me saamme kaiken, mikä meillä on. Mitään, mikä meillä on, emme voi ottaa mukaamme. Kaikki on vain lainaa, jonka olemme hetkeksi saaneet haltuumme, hoitaaksemme sitä parhaamme mukaan. Talon omistaja kyllä vastaa siitä, minkä osan Hän meille kulloinkin antaa hoidettavaksi. Jos taloudenhoitajaksi joudutaan laittamaan henkilö, jolla ei ole siihen kykyjä, omistaja joutuu vastaamaan valinnastaan. Ehkä olet joskus joutunut mahdottomalta tuntuvan haasteen eteen. Ei ole ollut viisautta ja kykyä ratkaista edessä olevaa ongelmaa. Olet toiminut parhaan tietosi mukaan, mutta se ei ole riittänyt.

The church is God’s house as this world is his creation. He is the stockholder in this church and, ultimately, this world. He put you and me here and he gave us some responsibilities in his household. There may be times when we need to take on more than we can handle. Maybe someone who has more talent or more experiance was not faithful and we were needed as temporary replacements. The reasons may be many. What Jesus says, is: If you have been given much, much will be asked of you. But God will not make you responsible for more than your share.

Jeesus sanoo: Sinulta vaaditaan siinä mitassa, kuin sinulle on tietoa ja taitoa annettu. Ei enempää eikä vähempää. Jumala on antanut sinulle vastuuta, koska hän tuntee sinut ja sinun kykysi. Hän pyytää, että käyttäisit lahjasi oikein ja lähimmäistesi hyväksi. Oletko ollut uskollinen ja viisas taloudenhoitaja? Oletko muistanut, kuka tämän kaiken omistaa?