Helsingin kirkkoherrojen kokous 1.11.2016
Kohta 6. Uuden avioliittolain voimaan astuminen ja sen
vaikutukset seurakunnissa.
Keskustelupuheenvuoro ja esitys / Arto Antturi
Tosiasioiden tunnustaminen on välttämätön lähtökohta mille
tahansa hankkeelle. Erityisen tärkeää se on asioille, joihin liittyy vahvoja
tunteita. Tunne on viesti. Sen viestin sisältö meidän tulisi ymmärtää. Nyt
käsiteltävään aiheeseen liittyy ainakin kolme kokonaisuutta: 1. erimielisyys
itse asiasta eli avioliitosta, vihkimisestä ja siunaamisesta, 2. päätöksentekoprosessi
kirkossa ja siihen liittyvät toimivaltakysymykset, 3. media ja viestintä.
1.
Erimielisyyden tunnistaminen
Kirkossa vallitsee erimielisyys siitä, mikä merkitys
avioliitolla, siihen vihkimisellä ja sen siunaamisella on kirkolle.
Erimielisyyttä voidaan kuvata voimakkaaksi, repiväksi tai rakentavaksi ja
kunnioittavaksi. Nähdäkseni meidän ei tarvitse olla samaa mieltä määreistä.
Riittää, jos voimme yhdessä todeta, että erimielisyys on olemassa. Erimielisten
kantojen reilu ja totuudenmukainen kuvailu kuuluu tosiasioiden tunnustamiseen.
Jos olen oikein ymmärtänyt, ne, joiden mielestä kirkon
tulisi antaa samaa sukupuolta olevien parien liitoille sama asema ja kohtelu
kuin miehen ja naisen väliselle avioliitolle, perustelevat kantaansa
tasa-arvolla, yhdenmukaisella kohtelulla, lähimmäisenrakkaudella ja joskus jopa
ihmisoikeuksilla. On toki muitakin perusteluita, mutta nämä tärkeimpinä.
Ne, joihin itse kuulun ja joiden mielestä naisen ja miehen väliselle
avioliitolle tulee antaa erityinen asema, pitävät tätä kantaa tasa-arvoisena,
lähimmäisenrakkauden mukaisena ja ihmisarvoa kunnioittavana. Se ei syrji
ketään, eikä estä ketään solmimasta haluamiaan sukupuolisesti,
lukumäärällisesti tai muuten neutraaleja liittoja tai ystävyyksiä, kun se antaa
naisen ja miehen välisellä avioliitolle perheen ja yhteiskunnan kannalta
erityisaseman. Eduskunnan lakivaliokunnan (mietintö 14/2014) mukaan: ”Euroopan ihmisoikeussopimuksesta tai Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen käytännöstä ei seuraa jäsenmaille velvollisuutta
säätää samaa sukupuolta olevien liittoa.” Ja ”perustuslakivaliokunnan mukaan - - avioliiton asettaminen naisen ja miehen parisuhteena erityisasemaan
lainsäädännössä on perusteltua.” Tämän kannan mukaan kirkon avioliitto-opetus
ei ole eriarvoinen eikä syrjivä nyt eikä ensi vuonna. Emme ole syrjivä kirkko,
eikä meillä ole syrjiviä seurakuntia. Vihjailu lähimmäisenrakkauden
puuttumisesta on loukkaavaa.
Ne, jotka ajavat kirkon avioliittokäsityksen muutosta, käyttävät
usein ensi vuonna voimaan tulevista avioliittolain muutoksista nimitystä
”tasa-arvoinen avioliittolaki”. Tosiasiassa sen nimistä lakia ei ole olemassa,
vaan voimaan tulee joitakin avioliittolakiin hyväksyttyjä muutoksia. Pidän
tämän kokouksen esityslistan otsikointia epäasiallisena ja totuuden
vastaisena. Mielestäni on rehellistä ja totuudellista todeta asia.
Meidän olisi siis hyvä päästä yksimielisyyteen siitä, mistä
olemme eri mieltä. Se edellyttää, että erimieliset kannat tulevat ja saavat
tulla lausutuiksi siten, kuin niiden kannattajat itse haluavat. Sen jälkeen on
mahdollista hakea keskusteluyhteyttä ja ehkä jopa pyrkiä suurempaan
yhteisymmärrykseen.
Uutena erimielisyytenä keskusteluun on viime kuukausina
tullut ajatus, että kirkolla ei ole kantaa avioliittoon. Vallitseva käsitys on,
että kirkolla on kanta. Erimielisyys tässä kysymyksessä ei liity käsitykseen
avioliitosta, vaan kirkon päätöksentekoprosessiin ja toimivaltakysymyksiin,
jota käsittelen seuraavaksi.
2.
Päätöksentekoprosessi kirkossa ja
toimivaltakysymykset
Millä tavalla kirkossa ratkaistaan kysymyksiä, joissa
vallitsee merkittävä sisällöllinen erimielisyys? Kirkolla on tästä runsaasti
kokemusta, eikä asia ole kenellekään meistä vieras. Kirkko noudattaa asian ratkaisemisessa
omaa, säädettyä järjestystään. Päätöksentekoon liittyy kaksi eri näkökulmaa: 1)
miten kirkon järjestys säädetään tai muutetaan, ja 2) miten toimitaan
tapauksessa, jossa kirkon järjestystä ei ole noudatettu.
Kirkkohallituksen oikeudellisen selvityksen (kirje 4/2016
kirkolliskokoukselle) yhteenvedossa on neljä kohtaa. Näistä kaksi ensimmäistä
koskee kirkon järjestystä ja kaksi jälkimmäistä kirkon järjestyksen rikkomista:
1) kirkko itse päättää vihkimiskäytännöstään (on tärkeää huomata, että
päättäessään omasta vihkimiskäytännöstään kirkko toimii valtiollisen
lainsäädännön sille antamin valtuuksin ja noudattaa lakia), 2) papin on
vihkiessään noudatettava kirkkolain ja kirkkojärjestyksen säädöksiä, 3)
avioliittolaki ei puutu kirkon sisäisiin säädöksiin, eikä kirkon säädösten
noudattamatta jättäminen tee avioliittoa mitättömäksi (näin on jo nyt: jos
pappi toimittaa vihkimisen, jolta puuttuvat kirkollisen vihkimisen
edellytykset, vihkiminen jää voimaan), ja 4) jos pappi toimii virkansa
velvollisuuksia vastaan, tuomiokapituli arvioi teon moitittavuuden ja
seuraamukset.
Piispainkokouksen tehtäviin kuuluu tarkempien ohjeiden
antaminen kirkollisista toimituksista (KL 21:2, 5b). Piispainkokouksen
selonteko avioliittolain muutoksen johdosta (kirje 1/2016 kirkolliskokoukselle)
kuvaa tilannetta yksityiskohtaisesti (s. 9-10), joten en sitä tässä toista. Selonteon
mukaan ”kirkkokäsikirjan liturginen aineisto ja ohjeet on laadittu niin, että
ne heijastavat voimassa olevan katekismuksen avioliittokäsitystä. Siksi kaavaa
ei voida ilman kirkolliskokouksen erillistä päätöstä käyttää esimerkiksi samaa
sukupuolta olevien liittojen siunaamiseen.” Piispat voivat ajatella eri tavoin
avioliitosta, mutta kirkon järjestyksestä ja sen edellyttämistä toimenpiteistä
he ovat yksiselitteisesti samaa mieltä.
Kirkon nykyisen, Raamattuun, katekismukseen ja kirkon
säädöksiin sidotun avioliittokäsityksen muuttaminen ei voi tapahtua muutoin
kuin kirkolliskokouksessa. Median kautta voidaan hankkia näkyvyyttä,
neuvostojen ja valtuustojen erimielisillä lausunnoilla voidaan pyrkiä
vaikuttamaan mieliin ja sananvalinnoilla voidaan tavoitella toisen osapuolen vaientamista.
Asiaan perehtynyttä keskustelua nämä keinot eivät ole lisänneet, eikä kirkon
järjestys sitä kautta muutu. Asiallista, perusteisiin menevää keskustelu
tarvitaan. Jos päätöksiä tehdään, keskustelun tulee koskea niitä asioita,
joista on valta päättää. Siksi kirkkoherrojen kokouksen ei toimielimenä
kannata käyttää aikaa kirkon avioliittokannan ratkaisemiseen. Meidän virkamme
on pitää huoli siitä, että toimimme piispan ohjeiden ja kirkon järjestyksen
mukaisesti.
3.
Media ja viestintä
Julkisuudessa on esitetty, että kirkon kanta avioliittoon 1.3.2017
alkaen olisi epäselvä ja siksi papeille pitäisi antaa uudet toimintaohjeet. Jos
pitäisimme mediaa auktoriteettina, asia todella olisikin epäselvä.
Epäselvyyteen vetosivat Reijo Liimatainen ja Sami Ojala, kun kirjasivat eriävän
mielipiteen tuomiokapitulin esittelyyn hiippakuntavaltuustolle 13.10.2016. Hiippakuntavaltuusto
kuitenkin päätti yksimielisesti tuomiokapitulin esityksen mukaan, että piispan
kirjeen, piispainkokouksen selonteon ja kirkkohallituksen oikeudellisen
selvityksen lisäksi ei ole syytä antaa muita ohjeistuksia. Tämän päätöksen
jälkeen esille tuodussa toivomusponnessa esitettiin sama argumentti, että
tilanne olisi epäselvä ja että ponnen tarkoitus olisi selkiyttää tilannetta.
Tapasin viime torstaina piispa Irja Askolaa tämän asian
tiimoilta. Voin piispan luvalla ja yhteisestä sopimuksesta avoimesti kertoa
keskustelun sisällöstä. Olimme yhtä mieltä siitä, että hiippakuntaponnen
julkistamisen jälkeen tilanne on huomattavasti epäselvempi kuin ennen sitä. Toivomusponnet
ja kannanotot, joissa ei ymmärretä kirkon järjestystä, eivät selkiytä eivätkä
edistä kirkon asiaa, vaan hankaloittavat ja aiheuttavat lisää solmuja.
Irja on antanut asiassa oman, tarkkaan harkitun viestinsä
kesäkuun alussa osana hiippakunnan kiertokirjettä. Hän itse typisti viestin
kolmeen osaan: 1) tunneviesti siitä, että hän ymmärtää tilanteeseen liittyvän
huolen, 2) sen toteaminen, että kirkon järjestys ei salli samaa sukupuolta
olevien vihkimistä tai siunaamista avioliittoon, ja 3) toivomuksen siitä, että
tässä tilanteessa papit voivat ”iloiten ja vapain sydämin” osallistua siviilivihkimisten
yhteydessä hääjuhlaan. Tämän viestin piispa katsoi myös suullisesti
toistaneensa synodaalikokouksessa. Oma kysymykseni toki oli, onko viesti
ymmärretty ja otettu vastaan. Tätä jäimme yhdessä pohtimaan.
Irja edustaa kantaa, jonka mukaan kirkon
tulisi [tulevaisuudessa] sallia samaa sukupuolta olevien liiton siunaaminen. Itse en ole tällä
kannalla. Silti tiedän ja voin luottaa siihen, että meillä on täsmälleen sama
käsitys vallitsevasta tilanteesta ja siitä, miten nyt toimitaan. Tuen omaa
piispaani tässä asiassa ja toivon, että kollegiona teemme samoin.
Siksi esitän, että kirkkoherrojen kokous 1) sitoutuu
puhumaan avioliittoasiasta totuudellisesti ja eri tavalla ajattelevia
kunnioittaen, 2) toteaa, että seurakunnat noudattavat avioliittoon vihkimisessä
ja siunaamisessa kirkon järjestystä, ja 3) pidättäytyy kaikista kannanotoista
ja toimenpiteistä, jotka sotivat kirkon järjestystä ja piispojen antamia
ohjeistuksia vastaan.