Saarna Pitäjänmäen kirkossa 28.6.2015
Evankeliumi Luuk 13:1-5, Room 14:13-19
Luukkaan kertomuksessa evankeliumi tarkoittaa kutsua
kääntymykseen ja syntien anteeksi saamiseen. Kun ihminen kuulee kutsun, hän
pyytää saada kasteen, joka on Pietarin kirjeen mukaan ”hyvän omantunnon
pyytämistä Jumalalta” (1Pt 3:21/1938 käännös). Kaste on siis aikuisen ihmisen
vastaus evankeliumin kutsuun. Tämän saarnan jälkeen saamme nähdä, miten tämä
ihan oikeasti tapahtuu.
Evankeliumin hyvä sanoma ja kaste eivät ole sitä, että
ihminen päättää pelastua, vaan siitä, että Jumala kutsuu ja on hänen tahtonsa,
että kaikki pelastuvat. Ihminen, joka kykenee pelastamaan itsensä, voi
ylpeillä. Jumalan armoon luottava ihminen painaa päänsä Majesteetin edessä ja
tunnustaa oman heikkoutensa. Ylpeys käy lankeemuksen edellä, sanoo vanha
viisaus. Nöyryys sen sijaan on hyve, jota tulee tavoitella.
Tämä on henkilökohtaista. Ylpeys on minun helmasyntini. Teen
siitä parannusta, mutta huomaan taas palaavani samaan. Siksi minua joskus
hämmentää, kun huomaan, että ylpeys nostetaan paheesta hyveeksi. Siihen on
tosin hyvä syy. Ylpeyttä pidetään hyvänä vastalääkkeenä häpeään. Ylpeyden
vastakohta ei olekaan nöyryys, vaan häpeä.
Luomiskertomuksen mukaan häpeä on syntiinlankeemuksen
seuraus. Ihminen näki olevansa alasti ja ryhtyi piileskelemään. Ihmiskunnan
historia siitä lähtien on ollut pyrkimystä vapautua häpeästä. Häpeä ei ole
synti, se on alastomuuden ja heikkouden merkki. Julkeus taas on valtaa.
Ihmiskunta juhlii jokaista johtajaa ja kansaliikettä, joka julkeaa luvata
vapautta häpeästä.
Ihmiskunta on myös nähnyt häpeän kasvatuksen käyttövoimana. Häpäisemällä
lapsesta, puolisosta, työtoverista, naapurista yritetään kitkeä ylpeys. Se ei
kuitenkaan toimi. Seurauksena ei ole ylpeyden nujertuminen vaan kauna ja viha.
Evankeliumi Jeesuksesta on täsmälääke tähän ihmiskunnan
sairauteen. Se kutsuu oman syyllisyyden tunnustamiseen ja ylpeydestä luopumiseen.
Mutta se on kapea portti ja kaita tie.
Jeesus mainitsee kaksi traagista tapausta, jotka olivat
tuttuja Jeesuksen kuulijoille ja liittyivät ajan yhteiskunnallisiin oloihin. Kummastakaan
tapauksesta ei ole muuta historiallista lähdettä kuin Luukkaan evankeliumi. Esitän
tapauksille erään tutkijan antaman selityksen. Se ei välttämättä ole enempää
kuin oppinut arvaus, mutta auttaa ymmärtämään Jeesuksen sanoja.
1. Ensinnäkin on tapaus galilealaiset. Oli tunnettua, että
galilealaiset osallistuivat erilaisiin yhteiskunnallisiin levottomuuksiin.
Pilatus oli Rooman vallan edustaja Jerusalemissa. Hän ei puuttunut kansan
jokapäiväiseen elämään, vaan vahti järjestystä ja piti huolta, ettei syntynyt
kansannousua miehittäjää kohtaan. Näihin aikoihin Pilatus oli aivan viisaasti
päättänyt, että Jerusalem tarvitsee uuden vesijohtojärjestelmän. Hyvinvointi
luo edellytyksiä rauhallisille oloille. Projektia voi perustella sekä Rooman
että kansan näkökulmasta. Pilatuksen mielestä hanke piti rahoittaa temppelin
varoista. Tätä uskonnolliset juutalaiset eivät voineet hyväksyä. Temppelin
varat oli kerätty Jumalan palvelemiseen, eivät kunnallistekniikkaan. Eikä
Pilatuksella ollut mitään oikeutta noihin varoihin. Syntyi levottomuuksia.
Pilatus käski sotilaidensa soluttautua siviilivaatteissa temppelialueella
kapinoivaan kansanjoukkoon miekat piilossa vaatteiden alla. Heidän tehtävänsä
oli merkistä hyökätä pahimpien kansankiihottajien kimppuun ja hajottaa joukko
ja lannistaa kytevä kapina. Paikalla oli intomielisiä galilealaisia. Ja niin
siinä kävi, että sotilaat toteuttivat tehtävänsä vähän liiankin innokkaasti,
tuli paljon verenvuodatusta ja ruumiita. Jotain tällaista olisi ainakin voinut
tapahtua, vaikka yksityiskohtien suhteen kyseessä onkin vain oppinut arvaus.
2. Ehkä vielä vaikeampi on sanoa mitään varmaa Siloan tornin
sortumisesta. Luukas käyttää kuitenkin onnettomuudessa kuolleista sanaa
”velallinen”. Suomalainen raamatunkäännös häivyttää sanan, kun Jeesus sanoo:
”Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut
jerusalemilaiset?” Alkutekstissä asia ilmaistaan: ”Luuletteko, että he olivat
enemmän velallisia Jumalalle kuin muut jerusalemilaiset?” Kyseessä on sama
sana, jota käytetään Isä meidän rukouksessa: ”Anna meille anteeksi meidän velkamme, niin kuin mekin annamme
anteeksi velallisillemme.” Tätä
velkaa ei pitäisi käsittää vain hengellisesti, kiertoilmaisuna synnille, vaikka
sekin kuuluu ajatukseen. Velka on laajempi käsite, joka sisältää yhtä hyvin
ihmisten väliset velkasuhteet kuin suhteen Jumalaan. Siksi on mahdollista, että
Siloan tornin kaatuminen liittyi samaan Pilatuksen vesijohtojärjestelmän
rakentamiseen. Ehkä nämä 18 tornin sortumisessa kuollutta olivat töissä
Pilatuksen työmaalla. Heidän palkkansa oli maksettu temppelin rahoista,
rahoista, jotka oli väärin perustein anastettu maalliseen käyttöön. He olivat
velassa temppelille ja sitä kautta Jumalalle.
Olipa tämä arvaus oikea tai väärä, olennaista on Jeesuksen
kysymys: Olivatko nämä jotka kuolivat enemmän velallisia Jumalalle kuin te
muut? Niin ajateltiin. Kärsimys oli seurausta synnistä. Mutta Jeesus ei hyväksy
tätä yleistystä. Hänellä oli kyky nähdä ytimeen. Yleistykset vievät harhaan. Ne
estävät näkemästä todellisuuden. Todellisuus on usein ristiriidoissa, kuten
Jeesuksen puhe osoittaa. Yksilön epäonni ei suinkaan ole seurausta tämän synneistä.
Onnettomuuksia voi tapahtua kenelle tahansa. Samaan hengenvetoon Jeesus
kuitenkin opettaa, että sama kohtalo kohtaa meitäkin, ellemme käänny.
Näin tässä tärkeän periaatteen, joka nykyisenä
yksilöllisyyden korostuksen aikana unohtuu: kukaan ei ole irrallinen. Yksilön
kohtalo on sidottu ympärillä olevien kohtaloihin. On ymmärrettävä, missä ajassa
me elämme. On osattava kääntyä pois, tehdä mielenmuutos, metanoia, niistä asioista, jotka estävät Jumalan valtakunnan
toteutumista.
Meidän aikamme merkki on suuri moraalinen hämmennys.
Turvallisuus järkkyy, poliitikot on tiputettu jalustoiltaan, pankit ovat
menettäneet luottamuksensa, papisto on tehnyt itsestään mitäänsanomattomia
pellejä, kaikki on tasa-arvoistettu ja tasapäistetty. Kaikki on erilaista,
mikään ei ole erilaista. Viihteestä on tullut uusi uskonto. Viihde kantaa
aikamme suurta kertomusta, jonka mukaan onnellisuus on sitä, että toteuttaa mielitekojaan
ja on ylpeä siitä. Mutta tämä ei ole evankeliumi vaan valhe. Ja kuten
jokaisessa hyvässä valheessa, siinä on suurin osa totta ja vain pieni osa
tappavaa myrkkyä.
Paavali kirjoittaa: ”Älkäämme enää tuomitko toisiamme”. Hän
osoittaa sanansa ”vahvoille”, joiden kiusauksena on ”heikkojen” häpäiseminen. Vahvat
ajattelevat: Jos kerran epäjumalia ei ole, miten joku voisi paheksua sitä, että
joku toinen syö olemattomille jumalille uhrattua lihaa? Jos kerran kaikki on
Jumalalta, miksi jotain Jumalan lahjaa ei saisi ottaa vastaan? Eikö kaikenlainen
nipottaminen oli nimenomaan evankeliumia vastaan? Eikö tällainen hengellinen
heikkous ole naurettavaa – siis häpeällistä. Mutta Paavali näkee evankeliumin suuremman
tavoitteen, rauha ja toisiemme vahvistaminen. Älä saata ruoallasi tai muilla
liberaaleilla periaatteillasi perikatoon sitä, jonka vuoksi Kristus on kuollut.
Älä häpäise Jumalan luomaa. Älä anna maailmalle aihetta pilkata sitä hyvää,
minkä olemme saaneet.
Luukkaan mukaan evankeliumi on sitä, että kääntyy ja saa
synnit anteeksi. Tulemalla kirkkoon eli osallistumalla kristittyjen yhteyteen me
vahvistamme toisissamme toisenlaista kertomusta ja toisenlaista arvomaailmaa.
Täällä alttarille saa polvistua yhtä aikaa erilainen nuori ja tavallinen eläkeläinen,
pörssimenestyjä ja työtön. Kaikki tulevat osallisiksi samasta leivästä ja
samasta viinistä, Kristuksen ruumiista ja verestä.