Evankeliumitekstinä oli Jeesuksen suuri tehtäväksianto eli nk. lähetyskäsky Matteuksen evankeliumin lopusta. Saarnatekstinä käytin kuitenkin lukukappaletta Efesolaiskirjeen 1. luvusta, jakeet 3-14.
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa. 4 Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät Kristuksessa olemaan edessään pyhiä ja nuhteettomia Kristuksesta osallisina. 5Rakkaudessaan hän näki hyväksi jo edeltä määrätä meidät yhteyteensä, omiksi lapsikseen, Jeesuksen Kristuksen tähden. 6 Ylistetty olkoon hänen armonsa kirkkaus, kun hän antoi meille rakkaan Poikansa!
7 Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto. Näin Jumala on antanut armonsa rikkauden 8 tulla runsaana osaksemme ja suonut meille kaikkea viisautta ja ymmärrystä. 9 Hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden, sen Kristusta koskevan suunnitelman, jonka hän oli nähnyt hyväksi tehdä 10 ja joka oli määräajan tullessa toteutuva: hän oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaiken, mitä on taivaassa ja maan päällä.
11 Jumala on myös antanut Kristuksessa meille perintöosan, niin kuin hän oli suunnitellut ja ennalta määrännyt -- hän, joka saattaa kaiken tapahtumaan tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti. 12 Siksi meidän, jotka olemme jo ennalta saaneet panna toivomme Kristukseen, tulee elää Jumalan kirkkauden ylistykseksi.
13 Kristukseen tekin nyt uskotte kuultuanne totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin. Häneen uskoessanne te myös olette saaneet luvatun Pyhän Hengen sinetiksenne. 14 Se on meidän perintöosamme vakuutena, joka takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi.
Meidän perheen kuopus, 15-vuotias Alissa, sai eilen käteensä
peruskoulun päättötodistuksen. Olin mukana Kruununhaan koulun kevätjuhlassa,
jossa puheen piti myös oppilaskunnan edustaja. Puheensa alussa hän hieman
etsiskeli sanoja ja kuvaili opintojen sujumista yleisellä tasolla. Kun hän
sitten siirtyi muistelemaan oman luokkansa tempauksia ja muistoja, puheeseen
tuli intoa ja eloa. Koska puhe oli hyvin valmisteltu, hän kuitenkin hetken
kuluttua pysähtyi ja lausui: ”Muutkin luokat on kyllä ihan hyviä…” Sitten
seurasi pieni merkittävä tauko: ”mutta mä ylistän nyt omaani.”
Lause jäi mieleen, koska harvemmin 15-vuotiaan kuulee
käyttävän sanaa ”ylistää”. Mielestäni se oli oiva sanavalinta tuossa
yhteydessä. Ylistäminen on sisältä kumpuavaa iloa, innokkuutta ja ihailua. Se
sopii varsin hyvin teemaksi ja lähtökohdaksi myös tähän kesän alkamisen ja
suvivirren messuun.
Ylistämisestä oli puhe myös äsken kuuluussa lukukappaleessa
Efesolaiskirjeen alusta. Kirje alkaa lyhyellä tervehdyksellä: ”Paavali, Jumalan
tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, tervehtii Efesoksessa asuvia,
Kristukseen Jeesukseen uskovia pyhiä. Jumalan, meidän Isämme, ja Herran
Jeesuksen Kristuksen armo ja rauha teille.” Heti sen jälkeen alkaa ylistys: ”Ylistetty olkoon meidän Herramme
Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä!” ja pari lausetta myöhemmin ”Ylistetty olkoon hänen armonsa
kirkkaus”. Lukukappaleen loppupuolella ylistäminen esiintyy samoin kahteen
otteeseen: ”meidän tulee elää Jumalan kirkkauden ylistykseksi” ja ”se takaa meille lunastuksen, Jumalan kirkkauden ylistykseksi”. Paavalin innostuneet
sananvalinnat kuulostavat hieman kesälaitumelle lähdössä olevalta koululaisen
hehkutukselta.
Ja kun lukukappaleen lukee tarkemmin, huomaa helposti, että
siellä on myös toinen keskeinen sana, joka esiintyy neljä kertaa, kahdesti
alussa ja kahdesti lopussa: ”ennen/edeltä/ennalta”. ”Jo ennen maailman luomista hän on valinnut meidät” ja ”Rakkaudessaan
hän näki hyväksi jo edeltä määrätä
meidät yhteyteensä” ja lukukappaleen loppupuolella: ”niin kuin hän oli
suunnitellut ja ennalta määrännyt - -
siksi meidän, jotka olemme jo ennalta
saaneet panna toivomme Kristukseen”.
Efesolaiskirjeen alku on siis varsin taidokkaasti luotu
kokonaisuus, jossa kahdelta puolen ikään kuin kahdet nuolet – ylistyksen ja
ennalta määräämisen nuolet – osoittavat keskellä olevaa yksinäistä ja vain
kerran lausuttua sanaa ”salaisuus”: ”hän on ilmaissut meille tahtonsa salaisuuden”.
Näistä sanoista – ylistys, ennalta ja salaisuus – löydän
itse iloa ja innostusta alkavaan kesään, joten haluan niistä jakaa pari
ajatusta myös koko seurakunnalle.
Ylistys
Koululaisen sanavalintana ylistäminen tuntui yllättävältä,
mutta raikkaalta ja sopivalta. Ehkä sanaa on syytäkin käyttää säästellen. Jos
ylistelystä tulee rutiinia, se ei oikein ole uskottavaa. Messussa on montaa
kohtaa, joissa kehotetaan ylistämään, vaikka on pakko sanoa, että meidän kasvon
ilmeistä sitä ei aina voisi päätellä. ”Kiittäkäämme Herra” voidaan sanoa tai
laulaa niin vakavalla naamalla, että se herättäisi satunnaisessa kävijässä
kummastusta. Toisaalta me suomalaiset olemme ihan terveellisellä tavalla hieman
allergisia tekohymyille. Ylistys on ylistys, vaikka sen sanoisi vähän
vakavammallakin naamalla. Liturgiikan tehtävänä on toimia yhteisesti sovittuna
raamina, johon koko seurakunnalla on lupa yhtyä olipa päivän fiilikset mitä
tahansa. Ortodoksit kutsuvat itseään sillä nimellä, koska sana tarkoittaa
”oikein ylistävää”. Kristillisen teologian oikea ja alkuperäinen muoto on
ylistys. Jos lukisimme Efesolaiskirjeen alkua opillisena selontekona,
sotkeutuisimme helposti sanoihin: siunaus, taivaalliset aarteet, pyhiä ja
nuhteettomia, Kristuksen veressä, perintöosa, tahto ja päätös… Mutta kun ymmärrämme,
että kyse on haltioitumisesta jumalallisen salaisuuden äärellä, kuulemme kutsun
osallistua.
Haluaisin siis rohkaista sellaiseen kirkossakäyntiin, jossa
on tilaa aidolle ja spontaanille ylistykselle. Mitä se voisi olla?
Haltioitumista musiikista. Innokasta yhtymistä virren veisuuseen. Syvää Jumalan
eteen asettumista rukouksessa. Sitä, että jaetaan toisillemme niitä oivalluksia
ja ahaa-elämyksiä, joita sana ja saarna meissä nostavat esiin. Messussa on jo
kaikki tämä, mutta meidän tulee ottaa se aina uudelleen käyttöön. Olen hakenut
tähän seurakuntaa papiksi, koska haluan teidän kanssanne oppia ylistelemään
jälleen niin teeskentelemättömästi ja aidosti kuin se viisitoistavuotias
kevätjuhlassa.
Ennalta
En tiedä, mitä mielikuvia teille nousee sanoista ennalta
määrääminen. Ehkä joku muistaa suoralta kädeltä teologisen termin
predestinaatio. Jos Jumala on määrännyt jotkut omiksi lapsikseen, mitä
merkitystä ihmisen omilla valinnoilla sitten enää on? Mikä on vapaan tahdon
merkitys? Mutta edellä sanotun avulla meidän on helpompi nähdä, että puhe
ennalta määräämisestä on samaa haltioituneisuutta, jonka avulla Paavali yrittää
ikään kuin päästä paikan päälle efesolaisten jumalanpalvelukseen ylistelemään.
Toivottavasti en yksinkertaista liikaa, kun sanon, että kyse
on aikakäsityksen laajenemisesta. Destinaatio on määränpää. Pre-destinaatio
tarkoittaa siis ennalta asetettua määränpäätä. Ei ole kyse niinkään jostain määräyksestä, kun määränpäästä. Ei ole kyse vain siitä, mikä oli ennen, vaan myös
siitä, mitä kohti kaikki on matkalla. Paavali käyttää siitä erilaisia sanoja,
kuten lunastus ja pelastus, mutta itse ajatus on selvä. Nyt-hetki avautuu aivan
toisenlaisena, kun ymmärrämme, mitä Jumala on jo ennalta tehnyt ja mihin
suuntaan olemme matkalla. Jos asian haluaa sanoa yhdellä sanalla, se voisi olla
”yliajallinen”. Jumalan suunnitelma on yliajallinen. Jumala on ajan
ulkopuolella. Hänelle ei mikään ole ennen tai jälkeen, vaan kaikki on nyt.
Meille ihmisille sen sijaan Jumalan suunnitelma näyttäytyy historiassa toinen
toistaan seuraavina tapahtumina.
Näin maallikon silmin nykyaikaisen fysiikan kysymykset
avaavat luomakuntaan huikeita näköaloja. Miten monta ulottuvuutta
maailmankaikkeudessa on näiden neljän helposti koettavan lisäksi, joita ovat
syvyys, pituus, leveys ja aika? Onko muita universumeja olemassa samaan aikaan?
Mitä ovat pimeä aine ja pimeä energia, joita emme tunne, mutta jotka
muodostavat valtaosan maailmankaikkeuden massaenergiasta? Mitä oli ennen
alkuräjähdystä ja ennen aikaa? Miksi maailmankaikkeudessa vallitsevat juuri
nämä luonnonvakiot, jotka pitävät sen koossa?
Aivan kuin Paavali olisi ryhtyessään kirjoittamaan tätä
kirjettä tullut jonkin vastaavanlaisen maailmankaikkeutta koskevan ilmestyksen valtaamaksi.
Tämän yliajallisen ilmestyksen sisällön ja ylistyksen syyn hän ilmaisee sanalla
”salaisuus”.
Salaisuus
Kirjakaupoissa myydään australialaisen Rhonda Byrnen kirjaa
Salaisuus (The Secret). Kirja sisältää satunnaisia viittauksia
kvanttifysiikkaan, psykologiaan ja jopa Jeesuksen sanoihin, mutta sen
varsinainen sanoma on yksinkertainen: saat sen, mitä toivot. Jos toivot jotain
tarpeeksi, maailmankaikkeus auttaa sinua saamaan sen. Ajatuksessa on jotain
tuttua ja hieman raamatulliselta kuulostavaa. Tämä ei kuitenkaan ole se
salaisuus, joka pelastaa ihmiskunnan, eikä se salaisuus, josta Paavali puhuu.
Maailmankaikkeuden ihmeellisin salaisuus on jotain paljon
erikoisempaa ja yllättävämpää. Kirkkokin on olemassa vain tämän salaisuuden
säilyttämistä ja – hieman erikoista kyllä – sen julkista julistamista varten.
Salaisuus on tarkoitus kertoa kaikille.
Se salaisuus on tämä. Maailmankaikkeuden Luoja, kaiken
aineen ja energian, ajan ja ulottuvuuksien ulkopuolella oleva Järki ja alkusyy
paljastaa itsensä luomalleen ihmiselle syntymällä itse ihmiseksi. Totuus
henkilöityy ihmisalkioon, syntyy pieneksi vauvaksi, kasvaa aikuiseksi mieheksi,
opettaa ja parantaa, ei kosta pahaa pahalla, vaan kärsii syyttömänä kuoleman
osoittaakseen synnistä ja pahuudesta kärsivälle ihmiskunnalle, että Jumala on
rakkaus. Tässä ihmiseksi syntyneessä Jumalassa, Jeesuksessa Kristuksessa,
ihmiskunta löytää uudelleen yhteyden Jumalaan ja oppii ylistämään – ei enää
luotuja asioita, valtaa ja mainetta – vaan kaiken Luojaa, iankaikkista Isää,
joka Henkensä kautta vaikuttaa kaikessa kaiken.
Jumala on läsnä kaikessa. Hän on hyvä kaiken aikaa. Tai
kuten viisaat rabbit ovat opettaneet: ”Jumala on kaikkialla siellä, minne hänet
päästetään.” Jumala on rakkaus. Hänen tahtonsa ihmistä kohtaan on hyvä. Siksi
hän kutsuu luokseen, mutta ei pakota. Tule tänään. Ota vastaan tämä julkinen
salaisuus leivässä ja viinissä. Liity seurakunnan ylistykseen, jonka teemme nyt
lausumalla yhteen ääneen Nikean uskontunnustuksen.