Saarna Pitäjänmäen kirkossa 7.6.2015
”On meillä aarre verraton, se kalliimpi on
kultaa”
Sananl. 30:7–9; 1. Tim. 6:6–12
Matteus 16:24–27
Jeesus sanoi
opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön
itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä
se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun
tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa
omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa
sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä
kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.”
Kun pyhäpäivän
aiheena on ”katoavat ja katoamattomat aarteet”, olisi hienoa jakaa jotain
sellaista, jota voimme säilyttää ja arvostaa kuten aarretta arvostetaan. Mutta
Jeesus puhuu itsensä kieltämisestä. Joka tahtoo olla oikeasti kristitty ja
Jeesuksen seuraaja, kieltäköön itsensä. Se tuntuu kovalta. Eikö meille opeteta
kaikkialla ympärillämme, että varsinainen aarre on meissä itsessämme, itsemme
hyväksymisessä, itsemme toteuttamisessa? Onko tässä kyseessä täysin vanhentunut
ajattelutapa vai sanooko Jeesus jotain tärkeää, jota on vain hankala tajuta?
Etsin
tällä kertaa vastausta aivan perinteisin raamatuntutkimuksen menetelmin: Ensin
katsomme mihin aiemmin sanottuun Jeesuksen sanat liittyvät, sitten mietimme niiden
historiallista tilannetta.
Mihin sanat itsensä kieltämisestä
liittyvät?
Edellä
Matteus kertoo, että Jeesus oli alkanut puhua opetuslapsille, että hänen on
mentävä Jerusalemiin, missä hänen on kärsittävä paljon valtaapitävien käsissä
ja lopulta hänet surmataan. Mikä tulevaisuus se oikein on? Siihen mennessä
opetuslapset olivat kuulleet puhetta Jumalan valtakunnan tulemisesta. Jeesuksen
sanat olivat tuoneet epätoivon keskelle aivan uuden alun. Eikä se ollut vain
puhetta, vaan sairaat olivat parantuneet. Miten kärsimys ja kuolema sopivat
tähän toimintasuunnitelmaan? Eikö tavoitteena ole saavuttaa vielä paljon
suurempiakin asioita? Voi oikein kuvitella sen vaivautuneen hiljaisuuden, joka
opetuslasten keskuuteen laskeutui Jeesuksen näitä puhuessa.
Pietari
on lukenut elämäntaito-oppaansa. Ehkä hän arvelee, että Jeesus on masentunut ja
terapian tarpeessa. Nyt tarvitaan positiivisempaa otetta. Itsetuhoisten
ajatusten tilalle on saatava rohkeutta ja innostusta. Ei tuollainen puhe voi
olla Jumalan mieleen. Ei Jumala halua kärsimystä ja kuolemaa, vaan täyttä elämää:
”Jumala varjelkoon! Sitä ei saa sinulle tapahtua, Herra!” Pietari huudahtaa.
Pietari
edustaa meitä, joille itsensä kieltäminen on puhtaasti kielteinen asia. Itsensä
kieltäminen tarkoittaa elämän kieltämistä, sulkeutumista kaikelta hyvältä.
Iloa, mielekkyyttä ja elämänhalua etsitään sieltä, missä ei suinkaan kehoteta
itsensä kieltämiseen, vaan itsensä toteuttamiseen. On hyvä huomata, että
tällainen ajattelu ei ole mikään nykypäivän trendi. Galilealainen kalastaja
kahden vuosituhannen takaa ajatteli ihan samalla tavalla.
Muistatte
ehkä mitä Jeesus vastaa Pietarille. Hän ei ryhdy selittelemään eikä
loiventamaan. Tämä kärsimys ja kuolema on asia, joka opetuslasten on joko
ymmärrettävä tai sitten lähdettävä pois. ”Väisty tieltäni, Saatana!” hän sanoo
ja kääntää selkänsä Pietarille. Missään muualla Jeesuksen ei kerrota käyttävän
ketään kohtaan näin kovaa kieltä. Fariseuksia Johannes Kastaja kutsuu kyllä kyykäärmeen sikiöiksi,
mutta että Pietari on Jeesuksen mukaan itse pääpaholainen, Saatana, se on tinkimätöntä puhetta. Satan
on hepreankielinen sana ja tarkoittaa syyttäjää. Psalmissa 109 sanaa käytetään
ihmisestä: ”Pane ankara syyttäjä, satan, vastustajani kimppuun, pane armoton
mies todistamaan häntä vastaan”.
Pietarin hyväntahtoiseksi tarkoitettu huudahdus
oli Jeesuksen ja hänen tehtävänsä näkökulmasta kaikkea muuta. ”Sinä tahdot
saada minut lankeamaan”, sanoo Jeesus. ”Sinun ajatuksesi eivät ole Jumalasta,
vaan ihmisestä.” Ja sitten hän sanoo entistä painokkaammin kaikille
oppilailleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä,
ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.”
Ymmärrämme
siis, että Jeesuksen suhtautuminen itsensä toteuttamiseen ja itsensä
kieltämiseen on jotenkin täysin päinvastaista sille, miten me luonnollisesti ja
yleisesti haluamme ajatella. Jos tätä emme ymmärrä, meidän on parempi erota
Jeesuksen seurasta ja keksiä muita harrastuksia. Mutta tämä ei vielä riitä
selvittämään asian merkitystä. Siksi tarvitaan tajua evankeliumin
historiallisesta luonteesta.
Jeesuksen sanojen oikea ymmärtäminen
Evankeliumeja
lukiessa on hyödyllistä muistaa, että ne on kirjoitettu vuosikymmeniä itse
tapahtumien jälkeen. Matteuksen evankeliumi arvellaan kirjoitetun joskus 80-
tai 90-luvuilla. Aivan kuten nyt kirjoitetaan muistiin asioita, jotka
tapahtuivat 1960-luvulla. Olennaista on, että löytyy luotettavia henkilöitä,
joiden muistoihin muutkin voivat yhtyä. Evankeliumit eivät ole
pikakirjoituksella saman tien tallennettuja täsmällisiä muistioita, mutta ne
eivät myöskään ole sepitteitä, kirjoittajan itse keksimää toiveajattelua tai
jonkin ovelasti suunnitellut salaliiton tuloksena syntyneitä vääristelmiä.
Evankelistat kirjoittivat ylös sen, minkä kuulivat luoteltuilta tahoilta ja
minkä kaikki yhteisesti tunnistivat Jeesuksen sanoiksi. Olennaista on, että
Jeesuksen sanat tallennettiin niin, että ne voidaan ymmärtää oikein. Mehän
tiedämme, mitä joskus voi tapahtua, kun jonkun sanomisia lainataan sanasta
sanaan. Vaikka sanat ovat oikein, niiden ajatus on saatettu käsittää täysin
väärin, jopa päinvastaisena. Siksi yksittäisiä sanoja olennaisempaa on, että
alkuperäinen ajatus pysyy kirkkaana ja selkeänä. Juuri tähän evankelistat
pyrkivät. Seurakunnan tuli yhteisesti tunnistaa heidän kertomuksessaan Mestarin
aito, oma ääni, ja tuon äänen tuli olla ymmärrettäviä juuri sille
seurakunnalle, jolle evankeliumi kirjoitettiin.
Matteuksen
evankeliumi on kirjoitettu vainotulle seurakunnalle. Vaino on koettelemus, joka
testaa uskon. Vaino erottaa jyvät akanoista (sekin on Jeesuksen vertaus!). Vaino
paljastaa ytimen, sen, mikä on todella tärkeää. Vainottu seurakunta tänäkin
päivänä ymmärtää helposti, mitä tarkoittaa itsensä kieltäminen. Jos
haluan pitää kiinni siitä ja tunnustaa sen, mikä on kaikkein tärkeintä, on
oltava valmis luopumaan mukavuudenhalusta ja monesta muustakin etuoikeudesta.
Tietysti
voin aina vaihtaa vakaumukseni ja sydämen rakkauteni kohteen mukavaan elämään
ja muiden hyväksyntään. Sitä Jeesus sanoo elämän kadottamiseksi. Mitä se
hyödyttää ihmistä, vaikka hän saa muiden hyväksynnän ja mukavan elämän, jos sen
hintana hän kadottaa sen, mikä on syvintä ja arvokkainta elämässä, elämän
merkityksen ja kiinnekohdan? Mitä se hyödyttää ihmistä, että hän kadehtii sitä,
jolla on enemmän omaisuutta, valtaa tai kunniaa? Miksi ihminen antaisi elämänsä
valua hukkaan etsimällä sen sisällöksi palkankorotuksia tai lottovoittoa? Ei
edes paremman maailman toivossa tehty vallankumous tai poliittinen
ohjelmanjulistus saa harhauttaa ihmistä pois siitä, missä todellinen aarre
sijaitsee.
Maailman suurin aarre
Tämä
aarre on ihmiseksi tullut elävä Sana, Jeesus Kristus. Hänet otetaan uskolla vastaan.
Intialainen
tarina kertoo köyhästä miehestä, joka näki unen. Unessa hän sai kehotuksen
mennä erään hengellisen opettajan puheille, koska tämä voisi osoittaa hänelle,
mistä hän löytää maailman suurimman timantin. Herättyään hän tietysti etsi heti
opettajan käsiinsä ja kysyi: ”Missä se on? Kerro minulle heti, missä se on?”
Opettaja ymmärsi, mistä on kyse ja kertoi miehelle timantin sijainnin. Mies
ryntäsi niiltä sijoiltaan etsimään aarretta ja siellä se oli, maailman suurin
timantti! Mies ihaili sitä, suuteli sitä ja tunsi valtavaa onnea sydämessään.
Kantaessaan timanttia kotiin, hän kuitenkin tuli uusiin ajatuksiin. Hän palasi
opettajan luokse ja kysyi hiljaisella äänellä: ”Voitteko kertoa minulle, mikä
on se aarre, joka saa teidät suhtautumaan noin välinpitämättömän arkisesti
maailman suurimpaan timanttiin?”
Paavali
kirjoittaa Timoteukselle, että usko Kristukseen on ”suuri rikkauden lähde, kun
tyydymme siihen, mitä meillä on. Emme me ole tuoneet mitään mukanamme, emmekä
voi viedä mitään täältä pois. Kun meillä on ruoka ja vaatteet, saamme olla
tyytyväisiä.”
Tämä
on pyhä evankeliumi. Tämä on aarre. Kristuksessa meillä on jo kaikki. Ei
tarvitse haalia, keräillä, olla naapurille kateellinen tai odottaa
lottovoittoa. Ei omaisuudesta kylläkään haittaa ole, jos siitä osaa tarpeen
tullen helposti luopua. Mutta juuri se haaste meille tänään esitetään. Millä
ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Jeesus on maksanut lunastusmaksun. Hän on
vapauttanut meidät synnin, kuoleman ja Saatanan vallasta. Astu hänen seuraansa,
niin olet köyhänäkin rikas.