Saarna Pitäjänmäen kirkossa 10.5.2015
lukukappaleet 2. Moos. 17:8-13 ja Jaak. 5:13-16
evankeliumi Luukkaan mukaan 11:5-13
Mitä pyytäisit, jos saisit mitä haluat? Jeesus kehottaa pyytämään, niin sinulle annetaan. Luukkaan evankeliumissa tämä opetus rukouksesta on sijoitettu selitykseksi ja vahvistukseksi juuri edellä opetetulle Isä meidän -rukoukselle. ”Pyytäkää, niin teille annetaan.” Mitä pyytäisit, jos tietäisit, että saat, mitä pyydät?
Aiheesta on lukematon määrä kansantaruja. Eräässä tarinassa
kolme ystävystä eksyy. Viluissaan ja nälissään he tapaavat haltijan, joka lupaa
heille kullekin yhden toivomuksen. Ensimmäinen toivoo, että pääsisi heti oman
kodin lämpöön takkatulen ääreen. Huiskis, ja samassa hän katoaa muiden
näkyvistä. Toinen ajattelee pidemmälle. Hän toivoo, että pääsisi luksushotellin
rantaterassille katetun ruokapöydän ääreen. Myös hän katoaa saman tien. Kolmas mietti
ankarasti ja sanoi lopulta: ”Minulla on ikävä ystäviäni. Toivoisin, että he
olisivat täällä minun luonani.” Huiskis!
Yleensä näissä tarinoissa on sama perusidea ja sama opetus. Lottovoitot
ja taikatemput eivät tee onnelliseksi. Joko toivomukset ovat niin älyttömiä,
että ne koituvat toivojan tuhoksi, tai ne johtavat siihen, että toivojan on
muutettava suhdettaan omaisuuteen. Kestävä onni löytyy vasta, kun osaa olla
kiitollinen siitä, mitä on.
Mitä sinä pyytäisit? Jeesus lupaa, että Jumala antaa sen
sinulle. Mutta Jeesus myös opettaa pyytämään. Jeesuksen opetuksen merkitys on
hyvin yksinkertainen, eikä sitä tarvitse selitellä. Tai ehkä hieman kuitenkin:
Vertaus sinnikkäästi yöllä ovelle koputtelevasta naapurista ei ole tarkoitettu
kuvaksi sinnikkäästä rukouksesta. Vertauksen tähtäyspiste on päinvastainen. Jos me ihmiset
hitaina ja haluttomina kuitenkin viimein vastaamme pyyntöihin, kyllä kai meidän
taivaallinen Isämme mielellään antaa sen, mitä häneltä pyydämme. Ei hän ole
haluton eikä laiska. Ongelma ei ole Isässä, vaan meissä itsessämme.
Miksi emme sitten saa, vaikka niin kovasti toivomme? Esitän
tähän vastauksen, joka lähtee liikkeelle ihmismielen toiminnasta, mutta on
kuitenkin hengellinen ja pohjautuu Jeesuksen opetukseen hyvästä Isästä.
Yllättävän usein me emme itse asiassa tiedä, mitä
tarvitsemme. Siksi pyydämme hullunkurisia asioita. Äidit ovat herkistyneitä
kuulemaan, mitä lapsi tarvitsee. Kokenut äiti sulkee korvansa siltä, mitä lapsi
sattuu sillä hetkellä haluamaan, mutta on aina valmis antamaan sen, minkä lapsi
tarvitsee. Pienen lapsen itkulla on niin suuri merkitys, että
psalminkirjoittaja (Ps 8) jopa sanoo lasten ja imeväisten huutojen olevan
kilpenä jumalattomia vastaan. ”Jumalattomalla” ei tässä tarkoiteta aatteellista
ateistia, vaan käytännöllistä ateistia: piittaamatonta ihmistä, ihmistä joka ei
välitä edes lapsen huudoista. Äiti välittää. Äitiys on jumalallinen
kutsumustehtävä.
Mutta mitä lapselle tapahtuu, kun hän kasvaa? Murkkuikäisenä
hän joutuu huomaamaan, että hänen huutonsa eivät enää herätä samoja lämpimiä
tunteita äidissä, puhumattakaan muista ympärillä olevista. ”Aina ei voi saada
sitä mitä haluaa, ja joskus taas saa vaikkei haluaisikaan”, lauloivat
Lapinlahden linnut. Niin kasvavalle lapselle opetetaan. Siksi moni päättelee
nuoreksi kasvaessaan, että pyytämistä parempi toimintasuunnitelma on ottaa
itse. Tämä tekee elämästä onnettoman. Ihminen ryhtyy pakonomaisesti haalimaan
itselleen kaikkea sitä, mitä on tarjolla. Samalla hän menettää yhteyden
tarpeisiinsa, koska niiden ilmaisemista ei pidetä oikeana.
Marshall B. Rosenbergin kirja Nonviolent Communication (väkivallaton viestintä) esittää mainion ja yksinkertaisen syyn sille, miksi
ihmiset vihastuvat ja huutavat toisilleen. Olemme menettäneet yhteyden
tarpeisiimme. Emme osaa sanoa, mitä tarvitsemme. Kun jokin perustarpeemme on
tyydyttämättä – vaikkapa ravinnon tai turvallisuuden tai yhteyden tarve – meidän
elimistömme kertoo siitä epämiellyttävänä tunteena. Mutta me emme kuuntelekaan tunnetta
viestinä siitä, mitä tarvitsemme. Sen sijaan pidämme muita ympärillä olevia
ihmisiä syyllisinä tähän tunteeseen. Vihastumme, sanomme pahasti, loukkaamme
läheisiämme. Tai joku alistuu ja kieltää tunteensa, jää katkeruutensa vangiksi.
Mutta meidän tulisi oppia kysymään itseltämme, mitä oikein tarvitsen ja opetella
sanomaan sen ääneen. Sitä varten Jumala on antanut meille tunteet. Kuuntele
niitä. Opi tunnistamaan niiden taustalla oleva tarve. Ja muotoile se pyynnöksi.
Tee tämä joka ilta. Pyhä Ignatius opetti päivittäisen tutkistelurukouksen, joka
perustuu juuri tähän yksinkertaiseen havainnointiin.
Mitä sinä pyytäisit? Minulla on nyt yksi pyyntö. Se nousee
kaipauksesta yhteyteen. Se on pyyntö ennen kaikkea Jumalalle, mutta kyllä se on
myös pyyntö kaikille teille. Haluatteko kuulla? Ei se mitään, kerron sen silti.
Pyydän, että tämä kirkko voisi olla paikka, jossa penkkirivit täyttyvät joka
sunnuntai iloisesta puheensorinasta, kun tutut tapaavat toisiaan, vaihtavat
kuulumisensa ja tulevat ravituiksi yhteydestä ja Kristuksen läsnäolosta.
Jossain välissä kirkosta tuli meille suomalaisille paikka,
johon tullaan yksin ja josta lähdetään yksin puhumatta kenellekään. Pappi
ovella saattaa kätellä ja sanoa jonkun lauseen, mutta hänellä on aivan liian
monta ihmistä ympärillään, että edes hän ehtisi oikeasti pysähtyä ja kuunnella.
Siksi sellainen kirkko, jonka toiminta perustuu pappien tai muiden
ammattilaisten varaan, ei voi koskaan olla elinvoimainen ja kasvava. Vain
sellainen kirkko kasvaa ja voi hyvin, jossa seurakuntalaiset tervehtivät
toisiaan. Vain sellainen kirkko kasvaa ja voi hyvin, jossa huolehditaan
ihmisten perustarpeista tulla huomatuksi ja kuulluksi. Olemme osittain niin
tottuneita yksinäisyyden kulttuuriin, että saatamme jopa puolustella tällaista
yksinäisyyttä hienovaraisuudella ja yksilön suojaamisella. Mutta se ei ole
oikein. Ei ole oikein rakastaa lähimmäistä vain kulkemalla ohi ja olemalla
hiljaa.
Tämä on minun pyyntöni ja rukoukseni. Jos tämä pyyntö on
yhteydessä Jeesuksen opettamaan rukoukseen ”tulkoon Sinun valtakuntasi”, olen
varma, että Isä sen myös antaa. Ja koska pyytämisessä tärkeää on kiitollisuus,
esitän pyyntöni kiitollisena siitä, että meillä on tämä paikka, jossa saamme
kokoontua. Meillä on jo kaikki. Enää tarvitaan, että me otamme sen käyttöön.
Mitä sinä pyydät ja rukoilet? ”Pyytäkää, niin teille annetaan.
Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Sillä pyytävä saa,
etsijä löytää ja jokaiselle, joka kolkuttaa, avataan.” Näin Jeesus meille lupaa.