Saarna pääsiäispäivänä 4.4.2010 Helsingin tuomiokirkossa
Kristus on ylösnoussut!
Totisesti ylösnoussut!
Kuulin eräältä unkarilaiselta pastorilta kertomuksen Nikolai Buharinista. Hän oli 1920- ja 30-luvuilla vaikuttanut neuvostopoliitikko ja ideologi. Buharinin tehtävä valtion ateistisen ideologian levittämisessä oli järjestää luentotilaisuuksia. Niiden tarkoituksena oli sivistää kansalaisia ateistisen tieteen saavutuksista ja todistaa, että kaikenlainen Jumalaan uskominen oli hölynpölyä. Kerrotaan luentotilaisuudesta Kiovassa, missä hänellä oli noin 800 kuulijaa. Kun tunnin pituinen, perinpohjainen luento oli loppunut, useimmat varmasti ajattelivat, että todisteet on kuulut, eikä ole varmaan mitään syytä enää uskoa Jumalaan. ”Nyt on aika kysymyksille?” Buharin sanoi. ”Onko kenelläkään mitään sanottavaa?” Pienikokoinen pappi nosti kätensä: ”Haluaisin sanoa jotain, vain yhden lauseen.” Buharin antoi luvan: ”No tule tänne. Ihmisten pitää kuulla, mitä haluat sanoa.” Pappi tuli eteen, katsoi hetken aikaa yleisöä ja sanoi sitten: ”Kristus on ylösnoussut!” Kaikki 800 ihmistä nousivat samassa ylös ja vastasivat tervehdykseen: ”Totisesti ylösnoussut!” Yhdellä lauseella pappi oli tehnyt tyhjäksi sen, mitä Buharin oli tunnin luennolla saanut rakennetuksi.
Ymmärrämme tietysti, että pappi tarttui taitavasti kristilliseen perinteeseen, joka oli niin iskostunut kieleen, että vastaus tuli selkärangasta. Mutta onko kristillinen usko vain perinne, jota pidetään yllä tavan vuoksi, mutta joka on hiipumassa pois?
1. Onko kristillinen usko perinne, jota pidetään yllä tavan vuoksi?
Tähän on vastattava myöntävästi. On. On helppo nähdä, että kristillinen usko on tuhansilla siteillä kiinni meidän elämäntavassamme. Sen näkee pelkästään katsomalla kalenteriin. Tämä viikonloppu on useimmille perjantaista maanantaihin vapaata työstä riippumatta siitä, ovatko he kristittyjä vai eivät. Itse asiassa jokainen punaisella kalenteriin merkitty sunnuntai todistaa kristillisen perinteen merkityksestä. Kun asuimme 12 vuotta sitten Irlannissa, vaimoni oli töissä eräässä monikansallisessa yhtiössä. Samaan toimistoon oli siis ahdettu nuoria työntekijöitä kaikista Euroopan maista. Suomalaisilta kaikki oppivat yhden sanan. Arvatkaa mikä se oli? ”Pyhiä!” Jokainen sunnuntai ympäri vuoden muistuttaa meitä pääsiäisestä ja Herramme ylösnousemuksen päivästä.
2. Onko kristillinen usko siis perinne, traditio?
On se sitäkin. Ja paljon tapakulttuuria merkittävämmällä tavalla. Kun Paavali haluaa korinttilaisille lyhyesti kuvata evankeliumin sisältöä, hän sanoo: ”Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa.” (1. Kor. 15:1-11). Jos mennään ihan sanojen juurille, niin täsmälleen tästä perinteessä eli traditiossa on kyse: vastaanottamisesta ja eteenpäin välittämisestä. Ilmaisu, jota Paavali käyttää tiedoksi antamisesta (kr. paredooka, lat. tradidi), on pohjana latinan sanalle traditio. Traditio tarkoittaa siis eteenpäin antamista. Suomenkielen sana perinne liittyy sanoihin periytyä ja perintö. Perinne viittaa taaksepäin, periytymiseen. Mutta raamatullisessa kielenkäytössä traditiolla on eteenpäin viittaava merkitys. Perinne on se, joka välitetään eteenpäin. Tähän on hyvä pysähtyä hetkeksi. Minkälaisia asioita me haluamme välittää eteenpäin? Minkälaisia asioita vanhemmat haluavat lapsilleen? Kaikkea hyvää, tietysti. Haluamme, että meidän lapsemme oppivat unelmoimaan ja toteuttamaan niitä taitoja ja mahdollisuuksia, jotka he ovat saaneet. Mutta samalla haluamme opettaa heille todellisuudentajua ja viisautta, että he osaisivat erottaa arvokkaan arvottomasta. Ja juuri tässä on perinteiden velvoittava merkitys. Perinteet kertovat meille, mitä asioita on pidetty arvossa ja mitä meidän toivotaan arvostavan. Joskus tällaiset perinteet tekee mieli asettaa kyseenalaiseksi. Eivät kaikki perijät arvosta saamaansa perintöä, eikä jokainen perintö ole säilyttämisen arvoinen.
Siksi on niin tärkeää, että se kristillinen usko, jonka olemme vastaanottaneet ja jota me välitämme eteenpäin, perustuu luotettavaan todistukseen. Tässä ajassa sen rinnalle asetetaan paitsi teknis-tieteellinen maailmankuva, myös viihdeteollisuuden ja internetin luoma mielihyvämaailma, missä kaikki on saatavilla heti. Lapsi tarvitsee tässä valinnanvapaudessa enemmän kuin koskaan jotain sellaista, joka kestää.
3. Onko kristillinen usko perinne, joka on hiipumassa pois?
Tähän on vastattava kieltävästi. Ei tietenkään. Tai ehkä jos se olisi perinne, jota pidetään yllä vain tavan vuoksi, se saattaisi olla hiipumassa. Mutta onneksi evankeliumin menestys ei ole viime kädessä kiinni meidän kyvystämme pitää yllä traditioita tai siirtää tuleville sukupolville perinteen velvoitteita. Kristillisen uskon voima on evankeliumin kertomuksessa itsessään. Sanoma ylösnousemuksesta on pöyristyttävän vahva muutosvoima.
Se kääntää asetelmat pahan ja hyvän taistelussa päälaelleen. Ristin kuuliaisuutta seurannut ylösnousemus kukisti tuonelan ja pahuuden voimat ikuisesti. Ja koko kertomus on toistettavissa vain muutamalla lauseella:
”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin on kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kolmantena päivänä, niin kuin on kirjoitettu, ja hän ilmestyi Keefakselle ja sitten niille muille kahdelletoista.”
Älkää unohtako kertoa tätä tarinaa uudelleen ja uudelleen toisillenne ja lapsillenne. Älkää hävetkö sanomaa rististä, joka tälle maailmalle näyttää täydelliseltä hulluudelta, mutta meille, jotka pelastumme se on Jumalan voima. Sallikaa lasten kuulla evankeliumi, älkää estäkö heitä. Sallikaa aikuisten oppia tuntemaan Jeesus, älkää estäkö heitä tuntemasta maailman suurinta rakkautta. Sallikaa
Johannes Krystostomoksen pääsiäissaarnasta: ”Siis tulkaa kaikki sisälle Herranne iloon. Niin ensimmäiset kuin toiset, iloitkaa juhlasta. Rikkaat ja köyhät, riemuitkaa toinen toistenne kanssa. Kilvoittelijat ja välinpitämättömät, kunnioittakaa tätä päivää. Te, jotka paastositte, ja te, jotka ette paastonneet, riemuitkaa tänä päivänä. Pöytä on runsas, syökää ylenpalttisuudessa. Älköön kukaan poistuko nälkäisenä, sillä juhlaruokaa on paljon. Tiemuitkaa kaikki uskon juhlapidoista. Älköön kukaan valittako puutetta, sillä yhteinen valtakunta on ilmestynyt. Älköön kukaan itketkö rikkomuksiaan, sillä anteeksiantamus on noussut haudasta. Älköön kukaan pelätkö kuolemaa, sillä Vapahtajan kuolema on meidät vapauttanut.”