sunnuntai, lokakuuta 14, 2018

#minunkirkkoni vai lähettäjänsä kirkko?

Saarna Pitäjänmäen kirkossa 14.10.2018
Päivän aiheena Jeesuksen lähettiläät


Luimme kolme kohtaa Raamatusta, pappi Amasjan ja profeetta Aamoksen väittelyn (Aamos 7:10-15), Paavalin avautumisen kirjeessään galatalaisille (Gal. 4:12-20) ja Jeesuksen puheen opetuslapsille viimeisellä aterialla, kun hän oli pessyt opetuslasten jalat (Joh 13:16-20). Miksi juuri nämä kohdat luettiin? Mikä niitä yhdistää?

Amasja oli Israelin kuninkaan Jerobeamin hovipappi. Jerobeamin valtakunnan etelärajalla Betelissä oli valtakunnan temppeli. Eihän ollut sopivaa, että Israelista väki olisi kulkenut rajan yli Jerusalemiin jumalanpalvelukseen. Mutta Aamos niminen karjankasvattaja ja metsäviikunoiden viljelijä Juudasta ei rajalinjoista välittänyt. Hän lähti Beteliin julistamaan tuhoa Jerobeamin valtakunnalle. Tämä oli vähän häiritsevää Betelin papin mielestä. Kumpi oli Jumalan asialla, kumpi omalla asiallaan?

Paavali avautuu galatalaisille, kun sinne on tullut toisia opettajia julistamaan jotain toista kirkkoa. Ehkä Galatiaan oli tulossa seurakuntavaalit, joiden teemaksi oli valittu minun kirkkoni, ei sinun kirkkosi. Paavalin mukaan ”he tahtovat erottaa teidät meistä”.  Kirkkopolitiikalla on siis raamatulliset juuret. Myös tässä Paavalin vetoomuksessa on siis kyse siitä, kenen asialla kirkko ja seurakunta oikeasti on.

Jeesus pesi ennen viimeistä ateriaa opetuslastensa jalat. Sen jälkeen hän kertoi, mitä se tarkoittaa. ”Ei palvelija ole herraansa suurempi. - - Jos minä, teidän herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, tulee myös teidän pestä toistenne jalat.” Jeesuksen seuraajien joukossa ei ole kyse minun oikeuksistani, minun mielipiteestäni, minun ajatuksistani, vaan palvelijan asenteesta. Yksi niistä, jotka Jeesus oli kutsunut, tulisi kääntymään häntä vastaan. Hänellä oli omat ajatuksensa. Eivät kaikki, jotka syövät samassa pöydässä, aja samaa agendaa ja toimi Jeesuksen lähettiläinä.

Päivän aiheena on Jeesuksen lähettiläät. Valitut raamatunkohdat muistuttavat, että ei ole aina selvää, kuka on Jumalan lähettiläs. Lähettiläänä ei voi esiintyä, jos ajaa omaa asiaa, eikä lähettäjän asiaa. Kristuksen perustamassa kirkossa ei sanota ”minun kirkkoni, minun mielipiteeni” vaan ”tapahtukoon Sinun tahtosi”. Vain lähettäjä, Jeesus itse, sanoo: ”tämä on minun kirkkoni, minun ajatukseni”.

Saarnaan tarvitaan nyt jonkinlainen kevennys tai ainakin pientä itsekritiikkiä. Se tulee profeetta Joonan kirjasta. Sain perjantai-iltana pitää luennon ja työpajan Joonan kirjan merkityksestä opiskelijoille. Huomasin, että kertomus Joonasta puhuu ihan samasta aiheesta, Jumalan lähettiläänä toimimisesta. Siksi aion nyt kertoa sen teille. Kertomus jakautuu neljään lyhyeen lukuun, neljään näytökseen.

Joona - Jumala haluton lähettiläs


Ensimmäisessä näytöksessä Herra antaa Joonalle tehtävän: ”Lähde Niniveen, tuohon suureen kaupunkiin, ja julista siellä, että minä Herra olen nähnyt sen pahuuden ja rankaisen sitä.” Olisi luullut, että israelilainen profeetta ottaisi tällaisen tehtävän mielellään vastaan. Vähän niin kuin Aamos, tuo Profeetat ilman rajoja -järjestön perustaja. Ninive oli pahamaineinen kaupunki. Eikö olisi pelkkä ilo mennä kertomaan heille, että Jumalan rangaistus on tulossa. Mutta kertomuksen neljännessä näytöksessä Joona paljastaa, miksi tehtävä oli niin vastenmielinen. ”Minä tiesin, että sinä olet anteeksiantava ja laupias Jumala - - Sinä olet aina valmis luopumaan rangaistuksesta, jolla olet uhannut. Ota nyt, Herra, minun henkeni. Parempi minun on kuolla kuin elää”, valittaa Joona. Hän ei halunnut, että Ninive pelastuu. Hän ei voinut sietää sitä, että Jumala on armollinen pahoille.


Niinpä hän lähtee täysin päinvastaiseen suuntaan, Espanjan aurinkorannoille. Joonan kirjan kertoja ilmaisee asian sanoilla ”mutta Joona päätti paeta Herraa”. Kun Joona on maksanut matkansa ja asettuu mukavaan hyttiinsä nokosille, ”mutta Joona” saa peräänsä ”mutta Herra”. Herra lähettää kovan myrskyn. Myrskyn seurauksena Joona ei pääse Espanjaan. Hänet heitetään mereen. End of story? Ei. Joonan tarina ei pääty tähän. Tulee mieleen Psalmi 139: ”Minne minä voisin mennä henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta sinun edestäsi? Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin tai muuttaisin merten taa, sielläkin sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi.” Laiva, johon Joona nousi, oli varmaan nimeltään Aamuruskon siivet.

Seuraa toinen näytös, joka alkaa jälleen sanoilla ”mutta Herra”. Herra lähetti suuren kalan nielemään Joonan. Kalan vatsassa Joona tekee tiliä elämästään. Ja kala oksentaa hänet rannalle.

Seuraa kolmas näytös. Joona saarnaa Ninivelle ja käy juuri niin kuin hän on pelännyt. Koko kaupunki uskoo heti hänen sanomansa, pukeutuu säkkikankaisiin ja katuu tuhkassa. Jumala peruuttaa rangaistuksensa. Onnellinen loppu. Mutta ei, Jumalan lähettilään tarina ei pääty vieläkään.

Seuraa neljäs näytös, jälkiselvittely, vuoropuhelu Joonan ja Jumalan välillä. Ensimmäisessä näytöksessä ”mutta Herra lähetti ankaran myrskyn”, toisessa näytöksessä ”mutta Herra lähetti suuren kalan”, kolmannessa näytöksessä ”mutta Herra armahti niniveläisiä”, neljännessä näytöksessä ”mutta Herra” antoi ensin risiinikasvin kasvaa ja seuraavana päivänä madon purra kasvia. Nyt ei puhuta kansojen kohtaloista eikä suurista luonnonmullistuksista vaan yksityisen ihmisen mielensä pahoittamisesta.

Jumalalla on missio sinulle, minulla ja koko kirkolle


Jumalalla on kirkolle ja jokaiselle sen jäsenelle tehtävä. Hän kysyy, oletko valmis lähtemään. Hyvin usein tämä tehtävä yllättää meidät. Jumala lähettää meidät niiden ihmisten luokse, joita emme voi sietää. Ja syystä. Jumala sietää heitä. Itse asiassa Jumala rakastaa niitä, joita me emme voi sietää. Ja hän haluaa, että me näkisimme sen. Ja hän haluaa, että me olisimme omassa haluttomuudessammekin hänen lähettiläitään.

Jumalan lähettiläs ei ole omalla asiallaan, vaan Jumalan asialla. Jumala antaa meidän kyllä sanoa ”mutta minä”. Sinäkin saat sanoa ”mutta minä”, minun ajatukseni, minun oikeuteni, minun mielipiteeni. Se ei kuitenkaan ole - onneksi ja Jumalalle kiitos - viimeinen sana, tarinan loppu, eikä se ole kirkon tehtävä.

On sanottu, että kirkolla ei ole missiota, vaan missiolla on kirkko. Se tarkoittaa: Jumala toimii tässä maailmassa. Hän on perustanut kirkkonsa oman toimintansa välineeksi. Vain sillä on merkitystä, olemmeko me mukana siinä, mitä Jumala tekee. Tämä kirkko on Kristuksen kirkko, tapahtukoon hänen tahtonsa.