Toisen pääsiäispäivän saarna 2.4.2018 Pitäjänmäen kirkossa
Kristus on ylösnoussut! Totisesti ylösnoussut!
Nostan päivän evankeliumista Matt. 28: 8 - 15 esille kolme asiaa: ilo, totuus ja tarkoitus.
ILO
Eräs kuuluisa koomikko on kuulemma sanonut: Kaikki nauroivat, kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää!
Juttu on ehkä vitsinä keskinkertainen, mutta se sisältää tärkeän havainnon. Asiat ovat usein tuoreina ja kypsymättöminä parhaimmillaan. Vaikka osaaminen, ymmärtäminen, ammattitaito, kokemus, ne kaikki tekevät meitä parempia siinä työssä, jota teemme, jotkin asiat ovat silti parhaimmilaan tuoreina. Pääsiäisaamuna ja sitä seuranneiden päivien hämmennystä, pelon ja riemun seikasta tunnemyrskyä ja siitä puhjennutta uskon liikettä on vaikea tuottaa uudelleen pelkillä kirkonmenoilla.
Olin viikko sitten Roomassa. Palmusunnuntaina osallistuimme messuun Pietarinkirkon aukiolla. Paavi Fransiskus kiinnitti saarnassaan huomiota evankeliumin kohtaan, jossa sanotaan: "Jos [ne, jotka huutavat hoosiannaa] olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat." Jeesuksen ympärillä oli paljon ilonpilaajia ja mielensä pahoittajia. Mutta jos lapset ja nuoret ovat vaiti, kivet alkavat huutaa. Jos aikuiset kieltävät nuorten äänekkyyden, Jumalan täytyy käyttää vahvempia keinoja. Iloitsevaa nuorta on vaikea manipuloida, paavi muistutti.
Matkallamme oli mukana myös yksi 14-vuotias rippikoululainen. Juttelimme lounaspöydässä, mikä saa nuoret innostumaan, lähtemään liikkelle, jäähalliin tai konserttiin. Vastaus oli helppo: hyvä meininki! Jäähalleissa huudetaan, riemuitaan - joskus tosin myös kiroillaan. Jäähallikansaa on vaika saada istumaan hiljaa kirkonpenkissä. Ja kuitenkin kristillisen uskon ytimessä on ilo ja voimakkaat tunteet.
Kristus on ylösnoussut!
TOTUUS
Toisen pääsiäispäivän evankeliumissa on rinnakkain - ja samalla vastakkain - kaksi tapaa kohdata ylösnousemus. Ensin Matteus kuvaa haudalle saapuneiden naisten, Magdalan Marian ja toisen Marian, hämmennyksen ja riemun. Sen vastakohtana on vartiosotilaiden ja heidän päälliköidensä kyyninen laskelmointi.
Kansan vanhimmat käyttivät petosta saadakseen Jeesuksen kiinni, laittomia keinoja saadakseen hänet syytteeseen, panettelua saadakseen Pilatuksen tuomitsemaan hänet ja lopulta lahjontaa kiistääkseen ylösnousemuksen - ja silti epäonnistuivat.
Opetuslapset sen sijaan luulivat epäonnistuneensa, sulkivat itsensä lukittujen ovien taakse ja itkivät siellä järkytyksen vallassa. Luukkaan ja Markuksen mukaan naiset lähtivät haudalle voidellakseen Jeeuksen ruumiin. Matteus ja Johannes kertovat vain, että naiset lähtivät katsomaan hautaa. Miten turhanpäiväistä! Jeesushan oli jo kuollut. Kaikki oli jo menetetty.
Ei naisilla ollut sen vahvempaa uskoa kuin muillakaan Jeesuksen seuraajilla. Mutta heidän rakkautensa oli käytännöllistä. Rakkaus sai heidät toimimaan, ei laskelmointi eikä edes usko. Ja juuri siksi että he menivät, kaikki muuttui. Epäonnistuneiden, heikkojen ja pelokkaiden opetuslapsten joukko muuttui siemeneksi, jonka vaikutuksesta ei ainoastaan Rooman valtakunta vaan koko maailmanhistoria muuttui.
Ammattisotilaiden ja heidän päälliköittensä laskelmoiva poliittinen realismi ei voinut peittää totuutta. Magna est veritas et praevalebit, sanoivat roomalaiset. Totuus on suuri ja voittaa lopulta. Suomalaisittain: totuus ei pala tulessakaan. Mutta Jeesuksen seuraajat oppivat, että totuus otetaan vastaan nöyryydessä, luottamuksessa ja rakkaudessa. Totuutta ei voi omistaa ylpeänä, riitaisena eikä kostonhalun vallassa.
Kristus on ylösnoussut!
TARKOITUS
Voimme puhua ilosta ja totuudesta, mutta miten pääsiäisen ilosta ja ylösnousemuksen todellisuudesta tulee totta tänään? Tarvitsen siihen hieman apua eräältä juutalaiselta. Viktor Frankl oli natsien tuhoamisleiriltä selvinnyt psykiatri (k. 1997). Hän on kirjoittanut: "Elä, niin kuin eläisit jo toista kertaa ja ikään kuin ensimmäisellä kerralla olisit toiminut yhtä väärin kuin olet nyt toiminut."
Keskitysleirillä Frankl kysyi itseltään, mikä saa ihmisen pysymään järjissään äärimmäisissä olosuhteissa. Miksi toiset selviävät paremmin kuin toiset? Tähän kysymykseen vastatessaan hän kehitti logoterapian. Hän päätyi vastaukseen: ratkaisevaa on, pystyykö ihminen löytämään tarkoituksen elämälleen.
Frankl kirjoittaa: "Ihmisen tarve löytää tarkoitus elämälleen on hänen elämänsä primaari voima, ei viettipohjaisten vaistojen toissijaista älyllistämistä. - - Tarkoitus on löydettävä ympäröivästä maailmasta, eikä ihmisestä itsestään tai hänen psyykestään ikään kuin hän olisi suljettu järjestelmäst. eikä inhimillisen olemassaolon tarkoitusta voida löytää siitä, mitä kutsutaan itsensä toteuttamiseksi." Tässä Frankl puhuu päinvastoin kuin toinen merkittävä viime vuosisadan juutalainen ajattelija Abraham Maslow. Koulussa opetettiin Maslow'n tarvehierarkia, jossa ruumiilliset tarpeet ovat alimpina ja korkeimpana tarpeena on itsensä toteuttaminen.
Frankl sen sijaan sanoo: "Inhimillinen olemassaolo on olennaisesti itsensä ylittämistä eikä itsensä toteuttamista. Itsensä toteuttaminen ei ole lainkaan mahdollinen päämäärä siitä yksinkertaisesta syystä, että mitä voimakkaammin ihminen siihen pyrkii, sitä pahemmin hän epäonnistuu. Sillä vain siinä määrin kuin ihminen sitoutuu elämänsä tarkoituksen toteuttamiseen hän myös toteuttaa itseään. - - Voimme löytää elämän tarkoituksen kolmella tavalla: 1) tekemällä jonkin teon (mikä on itsestään selvää), 2) kokemalla jonkin arvon (joista rakkaus on keskeisin ja tärkein" tai 3) kärsimällä."
Miksi viittaan Frankliin pääsiäispäivän saarnassa? "Elä niin kuin eläisit jo toista kertaa ja ikään kuin ensimmäisellä kerralla olisit toiminut yhtä väärin kuin nyt olet." Se tarkoittaa: Elä niin kuin katsoisit elettyä elämää jostain toisesta todellisuudesta kaikkine pettymyksineen, turhautumisineen, virheineen ja epäonnistumisineen. Mutta nyt, tästä hetkestä alkaen sinä elät toista elämää, loppuelämä alkaa nyt, se on toisen todellisuuden läpitunkemaan, muistutus siitä, etä sinulla - juuri sinulla - on tarkoitus.
LOPUKSI
Sinun ei siis tarvitse löytää tarkoitusta itsestäsi vaan seuraamalla Jeesusta. Asetu siis haudalle tulleiden naisten asemaan. Anna pelon, hämmenyksen ja pettymysten sulaa riemuun siitä, että Jeesus elää, hauta on tyhjä. Yhdy kaikkialla maailmassa riemuitsevaan joukkoon, joka eri tavoilla ja eri kielillä, yhdet hiljaa, toiset äänekkäästi, julistaa tätä samaa sanomaa.
Kristus on ylösnoussut! Totisesti ylösnoussut!