Evankeliumitekstinä Joh. 6:1 - 15
Ihme
Tapahtuiko noin oikeasti vai onko koko kertomus satua? Väkeä
oli niin paljon, että 200 denaarilla eli 2000 eurolla ostetuista leivistä ei
olisi riittänyt kaikille. Isoin määrä leipää, jonka olen itse ostanut, on
varmaan toissa kesänä ja sitä edeltävinä kesinä, kun pidimme Vanhan kirkon
puistikossa leipä- ja kahvijakelua vapaaehtoisten kanssa. Kävin aina Stockalta
hakemassa parikymmentä isoa paahtoleipäpakettia, joista tehtiin kolmioleipiä.
Parhaimpina iltoina, kun oli taiteiden yö tai vastaavaa, leipiä saattoi mennä
reilut viisisataa muutamassa tunnissa. Jeesus ja opetuslapset tarvitsivat
kymmenkertaisen määrän, Tiberiaksen Stockalle oli tunnin soutumatka yhteen
suuntaan, eikä Siwaa ollut lähettyvillä. Nimeltä mainitsemattoman pojan eväät
kuitenkin riittivät kaikille.
Aloitetaan siitä, voiko kertomus olla totta. Sen jälkeen
puhun jotain leivästä siunauksena ja kirouksena.
Selitykset
Mistä tiedämme, että lukemani kertomus ei ole satua?
Raamatuntutkimusta opetetaan meillä yliopistossa, joten meillä on välineitä
asian tutkimiseen. Ensimmäinen havainto on se, että ruokkimisihmeestä kerrotaan
kaikissa neljässä evankeliumissa. Kertomukset muistuttavat toisiaan hyvin
läheisesti, mutta niiden välillä on myös pieniä eroja. Evankeliumien versiot
eivät ole vain kopioita toisiaan. Tästä voimme päätellä, että oli olemassa
useita toisistaan riippumattomia lähteitä, jotka kertoivat samasta
tapahtumasta. Ja se taas vahvistaa kertomuksen historiallista luotettavuutta.
Jotain ihmeellistä siellä siis ihan varmasti tapahtui. Jeesus ei ole satuhahmo,
eikä Raamattu ole jonkun lahjakkaan kirjailijan mielikuvituksen tuotetta. Mutta
historia jättää meidät kylmäksi. Mitä sitten? Mitä välii? No sitä välii, että
jouduin itse tekemään itselleni tämän kysymyksen jossain vaiheessa: Onko
Raamattu minulle vain kokoelma muinaisia kertomuksia vai voinko kuulla sen
kertomusten kautta, mitä Jumala puhuu minun sydämelleni?
Kertomukselle ruokkimisihmeestä esitetään kolmenlaisia tulkintoja.
1. Kertomus on luettava kirjaimellisesti: viisi ohraleipää
ja kaksi kalaa todella moninkertaistuivat, niin että niistä riitti syötävää
tuhansille. Osalle meistä tämä on ainutlaatuinen ihme, jota ei voi selittää,
mutta jonka kanssa on ihan hyvä elää. Jos ajattelet näin, rohkaisen sinua
pysymään edelleen uskossasi. Samalla tiedän, että monille muille tällainen
kirjaimellinen tulkinta voi johtaa täsmälleen päinvastaiseen johtopäätökseen:
Kertomus ei voi olla totta.
Mutta on muitakin tulkintamahdollisuuksia.
2. Kertomus on luettava esikuvallisesti: leipää riitti
kaikille, koska jokainen sai vain pienen murun. Leivän jakamisesta syntyi
yhteys, joka tyydytti ihmisen syvemmän nälän, kuten käy meille
ehtoollispöydässä. Tämän selityksen vaikeus on tähteeksi jääneet 12 korillista
leivänpalasia. Mistä ne tulivat? Silti selitys ei ole ihan huono. Olisiko
todella voinut käydä niin, että kaikki saivat niin paljon kuin halusivat,
vaikka saivat vain pienen palasen?
3. Kolmas selitysmalli vie tämän ajatuksen vielä pidemmälle.
Entä jos Jeesus teki ihmeen ihmisten sydämissä? Ihmiset olivat lähteneet maitse
seuraamaan Jeesusta, joka kulki järven yli veneellä. Matka oli pitkä, useita
kilometrejä ja ihmiset kyllä osasivat varautua sellaiseen. Varmasti
väkijoukossa muillakin kuin yhdellä pojalla oli mukanaan ruokatarpeita. Mutta
he eivät olleet valmiita jakamaan niitä, vaan piilottelivat eväitään. Kun
Jeesus otti pojan leivät, kiitti Jumalaa ja alkoi jakaa, heidän sydämensä ja
eväsnyyttinsä avautuivat ja jaettu leipä moninkertaistui kansan käsissä.
Kerrotaan miehestä, joka sai mahdollisuuden pyytää Jumalalta
selitystä, mikä ero on taivaan ja helvetin välillä. Jumala vei hänet ensin
helvettiin. He saapuivat huoneeseen, jonka keskellä oli ihanalle ruoalle
tuoksuva pata ja sen ympärillä ihmisiä. Ihmiset kuitenkin näyttivät surkeilta
ja onnettomilta. Kaikilla oli käsiin sidottuina pitkät lusikat, joilla he
ulottuivat padan pohjaan asti, mutta koska lusikat olivat niin pitkiä, hei
eivät saaneet ruokaa suuhunsa, vaan nääntyivät hitaasti nälkään.
Unelma riittävästä leivästä muuttunut kiroukseksi?
Ruoka eli leipä on todellakin avain Jumalan valtakunnan
ymmärtämiseen. Siihen näyttää sisältyvän sekä siunaus että kirous. Toisilla
sitä ei ole riittävästi, mutta useimmilla meistä sitä on aivan liikaa. Keskiajalla
eläneen ihmisen näkökulmasta Ruotsin-laivan seisova pöytä on paratiisi maan
päällä. ”Kaikki saavat niin paljon kuin haluavat”, aivan kuten Tiberiaanjärven
rinteillä. Tämä näyttää olevan joka päivä enemmän totta. Siellä missä
taloudellinen vapaus vallitsee, ihmisten keskimääräinen hyvinvointi näyttää
vääjäämättä nousevan. Ja siellä, missä on puutetta, sinne pyrimme kaikin voimin
tuomaan lisää leipää. Täälläkin kirkossa jaetaan ilmaista leipää kaksi kertaa
viikossa, sunnuntaisin ja tiistaisin. Että kaikilla olisi tarpeeksi.
Olemme unelmoineet maailmasta, jossa kaikki saavat syödä
niin paljon kuin haluavat. Mutta nyt kun yltäkylläisyys näyttää mahdolliselta, se
alkaa tuntua turhalta. Onko meille oikeasti hyväksi, että saamme syödä, niin
paljon kuin haluamme? Ihminen, joka nauttii maanpäällisestä paratiisista
jokaisella ateriallaan, käyttää järkyttäviä rahasummia painonhallintaan ja
laihduttamiseen. Olemme siis erikoisella tavalla löytäneet merkityksen Raamatun
sanalle, että ihminen ei elä ainoastaan leivästä. Pelkkä syöminen ei tyydytä
eikä luo hyvinvointia.
Jeesus on elämän leipä
Mutta leipä on myös siunaus, kun se kiitollisuudella
nautitaan. Siellä, missä leipää on
vähän, se ehkä ymmärretään paremmin. Jeesus ei ollut ankara askeetti, vaan hän
ymmärsi ihmisten tarpeet. Jeesus siis otti leivän ja kalat, kiitti Jumalaa –
toiset evankelistat käyttävät ilmaisua ”siunasi ne” – ja jakoi kaikille. Juuri
näistä yksinkertaisista teoista muodostuu myös se yhteyden ja muistamisen
ateria, jota kohta vietämme. Kaikkien silmät tarkkailivat Jeesusta. Hän otti
leivät käsiinsä. Mihin ne riittäisivät? Mitä hän aikoo tehdä? Kuin perheen isä
ennen yhteistä ateriaa, hän lausui kiitosrukouksen: ”Siunattu olet sinä Herra,
meidän Jumalamme, joka annat meille leivän maan antimena.” Kiitosrukouksen
jälkeen Jeesus mursi leivän ja alkoi jakaa.