Saarna Pitäjänmäen kirkossa 13.12.2015
Kun Johannes
vankilassa kuuli Kristuksen teoista, hän lähetti opetuslapsensa kysymään:
”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?”
Jeesus vastasi heille: ”Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette:
Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,
spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,
kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.
Autuas se, joka ei minua torju.”
Jeesus alkoi puhua
ihmisille Johanneksesta: ”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako,
jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen
miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan!
Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon
teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu:
- Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi,
hän raivaa sinulle tien.”
(Evankeliumi Matteuksen mukaan 11:2-10)
Saksalainen Vanhan testamentin tutkimuksen professori Erhard
Gerstenberger on sanonut, että “kaikki yhteisön tunnustamat säädökset ovat
olemassa pitääkseen yllä sitä yhteisöä, joka nuo säädökset on tuottanut”,
toisin sanoen, rituaalit ja säädellyt toimintatavat tuovat vakautta ja
ylläpitävät yhteisöjä. Niiden kääntöpuolena on se, että ne sulkevat
ulkopuolelleen kaikki, jotka eivät kuulu näiden säädösten piiriin. Juuri tästä
on kyse, kun sanotaan “maassa maan tavalla”. Jos haluat asua täällä, opettele
säännöt. Sääntöjä saa arvostella, mutta vasta sitten, kun osaa ja hallitsee ne.
Samahan pätee musiikissa tai missä tahansa taiteessa. Ensin
on hallittava instrumentti ja sen lainalaisuudet, vasta sen jälkeen voit
improvisoida ja rikkoa totunnaisuuksia.
Ymmärrätte, että puhun nyt profeetan tehtävästä. Profeetan
tehtävä on yhteisön sisältä käsin kyseenalaistaa totuttuja tapoja. Profeetta
tuntee läpikotaisin yhteisönsä arvot ja tavat, mutta tieten tahtoen astuu
niiden ulkopuolelle, autiomaahan, turvattomaan asemaan, ulkopuoliseksi.
Tällaisia profeetallisia ihmisiä ja kokonaisia liikkeitä on
aika ajoin esiintynyt kristinuskon historiassa. Kuka mahtaa olla viimeinen
suomalainen profeetta? Tehtävään on tietysti paljon halukkaita, mutta kuka
kestää tarkastelun? Profeetta kykenee omalla julistuksellaan, elämäntavallaan
ja esimerkillään osoittamaan tien siihen, mikä on alkuperäistä ja aitoa, ja
pois siitä, mikä on tullut pelkäksi ahdistavaksi tavaksi. Ei siis riitä, että
on mielipiteitä ja sanoo ne kovaan ääneen ja isoilla kirjaimilla.
Elämme keskellä mielipiteiden ylitarjontaa. Ensin
taide-eliitti halusi tulla museoista ja gallerioista julkiseen tilaan hätkähdyttämään
ja herättämään keskustelua rikkomalla sovinnaisuuksien rajoja. Se varmaankin tuntui
profeetalliselta. Kun hätkähdyttämisestä alettiin kilpailla, sen seurauksena
tavallinen kansa alkoi turtua näihin mielenilmauksiin ja alkoi vaatia itselleen
samaa oikeutta. Ja lopulta internet teki sen mahdolliseksi. Nyt ihmetellään,
miksi ihmiset haluat hätkähdyttää toisiaan sopimattomilla kommenteilla.
Mielestäni ei tarvitse olla nero huomatakseen syyn. Mitä etuoikeutettu eliitti
tekee edellä, sen kansa tekee perässä.
Emme siis tarvitse enää yhtään hätkähdyttäjää ja
mielipideautomaattia. Mutta kun yhteiskunnassa alkavat asiat mennä pois
tolaltaan, tarvitaan profeettoja – niitä, jotka näkevät olennaisen ja näkevät
pidemmälle. Me kaipaamme todellisia profeettoja, niitä, jotka pystyvät
osoittamaan meille tien aitoon ja alkuperäiseen ihmisyyteen, aitoon,
vieraanvaraiseen ja sydämelliseen suomalaisuuteen, aitoon ja sydämelliseen
lähimmäisyyteen.
Papin ja virkamiehen on vaikea olla profeetta, koska meidän
tehtävänä on ylläpitää vallitsevaa järjestystä. Kirkolla – siis meillä
yhteisönä – on kuitenkin profeetallinen tehtävä. Meillä on sanansaattajan ja
tien raivaajan tehtävä. Mitä se tarkoittaa?
Minut vihittiin papiksi Kuopion tuomiokirkossa 21.12.1998
eli viikon kuluttua siitä tulee kuluneeksi 17 vuotta. Pappisvihkimystä
edeltävänä keskiviikkona annoin saarnanäytteen, jonka tekstinä oli tämän päivän
psalmi: ”Laupeus ja uskollisuus kohtaavat, oikeus ja rauha suutelevat toisiaan.
Uskollisuus versoaa maasta ja oikeus katsoo alas taivaasta. Herra antaa kaiken
hyvän, maa antaa satonsa. Herran edellä kulkee oikeus, se valmistaa Herralle
tien.”
En enää muista, mitä tästä silloin sanoin. Puheen piti olla 8 minuuttia, mutta se taisi venähtää yli 12 minuuttiin. Olin toiminut koko 1990-luvun yliopiston eksegetiikan laitoksella tutkimusapulaisena ja tutkijana, joten minulla oli varmaan suuri tarve todistella oppineisuuttani.
Kun tänään on puhe Johannes Kastajasta, ymmärrän, että hänen
merkityksensä pitää ymmärtää tämän psalmin kautta. Psalmissa sanotaan:
"Herran edellä kulkee oikeus, se valmistaa Herralle tien". Ajatus voidaan
käsittää kahdella tavalla: Herra tuo oikeuden mukanaan TAI Herra tulee sinne,
missä oikeus kulkee edellä.
On ehkä helpompi yhtyä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, että Jumala tulee sinne, minne hänelle tehdään tietä olemalla oikeudenmukaisia. Näin ollen meidän tehtävämme on pitää yllä ja vaalia oikeuden toteutumista tässä maailmassa ja maassa. Adventin erityinen merkitys on panna meidät katselemaan ympärillemme täällä Pitäjänmäen alueella: Olemmeko me asuinyhteisönä vaalimassa ja ylläpitämässä sellaista ilmapiiriä, jossa oikeus toteutuu? Luulen, että turvapaikanhakijoiden ilmaantuminen naapuriimme on yllättänyt meidät ja osoittanut puutteemme. Olemme ajatelleet, että riittää, kun on poliisi ja palokunta. Olemme unohtaneet, miten eletään naapurustona, miten rakennetaan yhteisöä ja miten vaalitaan hyviä suhteita lähellä asuviin. Tämä on tietysti yleistävää puhetta. En tiedä, miten juuri sinä toimit omien naapuriesi kanssa. Mutta sen ymmärrän, että vieraanvaraisuus nousee siitä, että tuntee itse olevansa kotonaan turvassa. Pelot nousevat vierauden ja outouden tunteesta. Pelot voitetaan yhdessä, kun tunnemme toisemme ja pidämme toisistamme huolta.
On ehkä helpompi yhtyä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, että Jumala tulee sinne, minne hänelle tehdään tietä olemalla oikeudenmukaisia. Näin ollen meidän tehtävämme on pitää yllä ja vaalia oikeuden toteutumista tässä maailmassa ja maassa. Adventin erityinen merkitys on panna meidät katselemaan ympärillemme täällä Pitäjänmäen alueella: Olemmeko me asuinyhteisönä vaalimassa ja ylläpitämässä sellaista ilmapiiriä, jossa oikeus toteutuu? Luulen, että turvapaikanhakijoiden ilmaantuminen naapuriimme on yllättänyt meidät ja osoittanut puutteemme. Olemme ajatelleet, että riittää, kun on poliisi ja palokunta. Olemme unohtaneet, miten eletään naapurustona, miten rakennetaan yhteisöä ja miten vaalitaan hyviä suhteita lähellä asuviin. Tämä on tietysti yleistävää puhetta. En tiedä, miten juuri sinä toimit omien naapuriesi kanssa. Mutta sen ymmärrän, että vieraanvaraisuus nousee siitä, että tuntee itse olevansa kotonaan turvassa. Pelot nousevat vierauden ja outouden tunteesta. Pelot voitetaan yhdessä, kun tunnemme toisemme ja pidämme toisistamme huolta.
Emme ole kansallisessa hätätilassa, johon sopisivat
profeetta Jesajan sanat: ”Paljailta kukkuloilta kuuluu ääni, israelilaisten
itku ja rukous”. Mutta ehkä meidän kirkkona ja seurakuntana tulee
profeetallisesti nähdä tällaisen päivän vielä tulevan, jos emme yhteiskuntana
muuta tapojamme. Meidän tulee tehdä parannus välinpitämättömyydestä toisiamme
kohtaan. Meidän tulee kääntää sydämemme tervehtimään vierellä olijaa, kysymään
hänen nimeään, vaihtamaan kuulumiset, elämään yhdessä. ”Herran edellä kulkee
oikeus, se valmistaa Herralle tien.”
Mutta tarkoittaako tämä, että Jumala ei tule
epäoikeudenmukaisuuden keskelle sitten ollenkaan? Että ihmisten pitäisi ensin
tulla paremmiksi, että Jumala voisi tulla maan päälle? Psalmin sana voidaan ja
se tulee käsittää myös toisin: että Jumala tulee juuri sinne, missä
epäoikeudenmukaisuus vallitsee. Jeesus ei syntynyt valmiiseen maailmaan, vaan
keskelle pimeyttä tuodakseen valon mukanaan. Siinäkin on kirkon profeetallinen
tehtävä, että kerromme ja muistutamme Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Kun
me vielä olemme sokeita omille virheillemme, kun me olemme vielä kaukana
Hänestä ja Hänen oikeudenmukaisesta tahdostaan, Jumala itse lähettää Poikansa
toteuttamaan juuri sen, mikä meiltä puuttuu.
Missä epäoikeudenmukaisuuden keskelle tulee oikeus, sinne tulee
Herra. Ja minne Jeesus tulee, sinne tulee armo ja totuus. Asiat kuuluvat
yhteen, ei yhtä ilman toista. Adventti, jouluun valmistautuminen on sekä
tehtävä että harras pyyntö: Tule, Herra Jeesus! Muuta meidän sydämemme. Anna
kivisydänten tilalle lihasydän. Tee meistä oikeita ihmisiä.
Ajatelkaa, jos näin pääsee tapahtumaan! Sehän tarkoittaa,
että ”sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja
kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan
ilosanoma”. Vähemmätkin ihmeet riittäisivät meille.
Samalla,
kun pyydämme ja hartaasti odotamme Jeesuksen tulemista, me siis nousemme yhtenä
rintamana toteuttamaan sitä tehtävää, jonka Hän on meille antanut. Sille, jolle
on jotakin uskottu, vaaditaan, että hän osoittautuu luottamuksen arvoiseksi.