Psalmi 23 on yksi rakastetuimmista kohdista Raamatussa.
Jeesuksen käyttämä paimenvertaus juontaa juurensa juuri tästä psalmista ja sen
ajatusmaailmasta. Siksi haluan puhua nyt tästä paimenpsalmista.
Se alkaa sanoilla: ”Herra on minun paimeneni, minulta ei
puutu”. Alku kuvaa psalminkirjoittajan suhdetta Jumalaan. Ei
ainoastaan niin, että Herra on paimen, vaan minun
paimeneni. Jälkimmäinen osa ilmaisee tästä paimen-suhteesta johtuvan henkilökohtaisen
tilan, ”minulta ei puutu”. Juuri niin siinä sanotaan. Suomentaja on lisännyt
sinne sujuvuuden vuoksi sanan ”mitään”, mutta alkukielessäkin puuttua-verbiltä
puuttuu objekti eli kohde. Siksi tulee ajatella, että koko loppupsalmi kuvaa
kaikkea sitä, mitä psalminkirjoittajalta ei puutu.
Paimen on tietysti kielikuva (metafora eli vertaukseen
perustuva kielikuva, kuvaannollinen ilmaus). Jumala ei kirjaimellisessa
merkityksessä ole paimen, mutta kielikuva siirtää kaikki paimeneen liittämämme
määreet ja mielikuvat Jumalan ominaisuuksiksi. Kyseessä ei ole pelkkä vertailu, vaan vertauskuva samastaa kaksi asiaa toisiinsa.
Psalmin syntysijoilla lammaspaimenen
tehtävät olivat kaikille tuttuja. Paimen huolehti laumansa ruokailusta ja
turvallisuudesta. Hän vei lauman paikkaan, jossa oli syötävää, johdatti laumaa,
kun piti siirtyä paikasta toiseen ja piti pedot loitolla. Kaikesta tästä psalmi
puhuu. Mutta paimen tarkoitti myös johtajaa. Sanalla oli kuninkaallinen sävy. Jumalat
ja kuninkaat olivat kansojensa paimenia. Kädessään heillä oli valtansa merkkinä
koukkupäinen paimenen sauva ja keppi, siis valtikka. Herra oli laumansa
Israelin paimen. Herra asetti ensin Mooseksen sitten Daavidin oman laumansa
eräänlaiseksi alipaimeneksi. Kuninkaita myös arvioitiin paimenina "Voi
paimenia, jotka hävittävät ja hajottavat minun laitumeni lampaat! sanoo Herra.
Sen tähden Herra, Israelin Jumala, sanoo minun kansani paimenille: Te olette
hajottaneet laumani” (Jer. 23:1-2). Johtajuus on vakava asia.
Siksi paimenpsalmi kelpaa tutkittavaksi yhtä hyvin
poliittisen johtajuuden kuin seurakunnankin johtamisen kannalta. Ne kolme
paimenen tehtävää, jotka psalmi nostaa esiin, ovat turvallisuus, ravinto ja
onnellisuus.
I. Turvallisuus
Turvallisuus on ykkösasia. Jos se on uhattuna, muut
kysymykset jäävät toissijaisiksi. Turvallisuutta uhkaavat erilaiset viholliset,
ulkoiset ja sisäiset. ”Hän kattaa minulle pöydän vihollisteni silmien eteen”
asettaa yhteen ruoan ja turvallisuuden. Me tiedämme, että nälkä ja turvattomuus
liittyvät yhteen. Siellä, missä soditaan, nähdään myös nälkää. Opin tämän
italialaisilta ystäviltäni Sant’ Egidion yhteisössä. He olivat kiinnostuneita
auttamaan nälän uhreja joissakin Afrikan maissa. Monen epäonnistuneen yrityksen
jälkeen he ymmärsivät, että ongelmaa ei voiteta, ellei valtakiistoja pystytä
ensin ratkaisemaan. Kehitysapu ei mene perille, jos olot ovat epävakaat. Siksi
meidän tulee kansakuntana rakentaa rauhaa, rukoilla rauhaa ja toimia rauhan
puolesta kaikkialla.
Rauhan rakentaminen on ennen kaikkea johtajien ja valtaapitävien
tehtävä, mutta ei pelkästään heidän. Meillä kristillisenä seurakuntana ja yksityisinä
kristittyinä on myös tehtävä. Meidän tulisi pienillä teoilla, omilla
puheillamme ja esimerkillämme olla rauhan tekijöitä omassa lähiympäristössämme.
Ihmisten elämässä on paljon pientä kiusaa, pahoja puheita, ilkeyttä,
loukkauksia ja loukkaantumisia. Näistä pienistä töhryistä kasvaa turvattomuus,
jos niitä ei heti siivota. Tiedän, että te olette rauhaa rakastavia ja
rakentavia ihmisiä kaikki. Mutta noin yleisesti ottaen me kristityt emme ole
sen parempiluontoisia kuin muutkaan. Me tarvitsemme jatkuvaa huoltoa, anteeksi
pyytämistä ja anteeksi antamista. Onneksi sitä on tarjolla joka sunnuntain
täällä. Vain tämä Hyvän Paimenen juhlapöytään kokoontuminen erottaa meidät
muista.
Turvallisuus on ykkösasia, me tarvitsemme rauhaa. Siksi
meidän tulee tehdä tästä paikasta ja tästä kokoontumisesta rauhan tyyssija ja
lähde kaikille tämän alueen asukkaille. Sitä haluaisin tosissani teidän kanssa
tulevina vuosina tehdä. Rakentaa tästä sunnuntaipäivän kokoontumisesta rauhan
ja ystävyyden tyyssijan, johon tullaan kauempaakin katsomaan ja ihmettelemään,
että ”mitä ne siellä Pitskussa oikein tekee”.
II. Ravinto
Seuraavaksi talouskatsaus. Siitähän ruoassa ja juomassa
on kyse. ”Hän kattaa minulle pöydän - - ja minun maljani on ylitsevuotavainen”.
Jos viholliset eivät uhkaa ja olot ovat turvalliset, ruoan ja juoman pitäisi
riittää kaikille. Vaan eipä välttämättä riitä. Tarvitaan hyvä paimen pitämään
huolta siitä, että lihavat ja vahvat eivät polje jalkoihinsa ujoja ja heikkoja.
Vanhan testamentin profeetat käyttävät juuri tätä sanaa ”lihavat”, kun
tarkoitetaan hyvinvoivia, vahvoja ja hieman röyhkeitä ihmisiä. Lihavuus ei
ollut muinaisessa maailmassa kansanterveysongelma eikä heikkous. Siksi me
ymmärrämme, että ravinto, ruoka ja juoma, liittyy laajempaan kokonaisuuteen,
terveyteen ja hyvinvointiin. Terveellisen ravinnon lisäksi tarvitaan riittävää
liikuntaa ja rasitusta. Juhlapöytään ja vihreille niityille tullaan matkojen
takaa, vaivojen kautta. Lepääminen saa merkityksen raskaan matkan jälkeen, ei
niinkään toimettomuuden keskellä. Ennen muinoin tehtiin kovasti töitä, niin
sitä ei tarvinnut erikseen kenellekään sanoa. Nykyään työn ja levon merkitys on
muuttunut. Siksi meidän tulee rakentaa yhteiskuntaa, jossa yrittäminen,
ponnistelu ja vaivannäkö ovat oikeassa suhteessa lepoon ja ravintoon.
Mitä tämä tarkoittaa seurakunnassa? Jeesus antoi
ylösnoustuaan Pietarille tehtävän: ”ruoki minun lampaitani”. Pietarilta tämä
tehtävä siirtyy jokaiselle, joka omalla paikallaan vastaa seurakunnan kaitsemisesta
– aivan erityisesti meille papeille. Mutta voi sitä seurakuntaa, jossa
ruokkiminen ja terveiden elämäntapojen ylläpitäminen jää vain pappien
tehtäväksi! Me tiedämme varsin hyvin, että sellaiset seurakunnat ja
kirkkokunnat ovat ennen pitkää tuhoon tuomittuja. Seurakunta elää ja voi hyvin
vain siellä, missä pappeus on yhteinen ja jaettu. Se suinkaan vapauta meitä
pappeja vastuusta, mutta se sitoo meidät yhteen ja samaan laumaan, jolla on
oikeasti vain yksi Paimen, Jeesus. Haluan teidän kanssanne vaalia tässä
seurakunnassa kaikkia sellaisia tapoja, joilla me seurakuntalaiset voimme
enemmän ja paremmin pitää huolta toisistamme, vaalia toistemme hyvinvointia. Se
alkaa siitä, että opettelemme paremmin toistemme nimiä ja laajennamme
ystäväpiiriämme ennakkoluulottomasti.
III. Onni
Hyvä paimen pitää huolen myös laumansa nesteytyksestä: ”Hän
vie minut vihreille niityille, hän johtaa minut vetten ääreen, siellä saan
levätä”. Raikas vesi ja lepo liittyvät toisiinsa. Mutta enemmänkin. Tämähän on
kuva onnelasta. Juuri tämä onkin paimenen kolmas
tehtäväalue: pitää huoli lauman onnellisuudesta. Siihen liittyy "sinä voitelet minun pääni öljyllä”. Voitelu on vahva hyväksynnän ja arvostuksen
merkki. Öljyllä voitelu on myös vanha kristillinen tapa. Ehkä meidän pitää
ottaa se käyttöön Pitäjänmäen messussakin jossain vaiheessa? ”Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut kaikkina elämäni päivinä ja minä saan asua Herran huoneessa päivien loppuun asti.” Tällainen on psalminkirjoittajan Jumala, onnellisuuden luoja.
Natsien keskitysleiriltä pelastunut juutalainen psykiatri
Viktor Frankl perusti logoterapiaksi kutsumansa hoidon siihen havaintoon, että
äärimmäisissä oloissa näyttivät selviytyvän ne, joilla oli jokin
kiinnekohta itsensä ulkopuolella, jokin toivo tai odotus. Kun toivo menee,
millään muullakaan ei ole väliä. Siksi on äärimmäisen paljon väliä sillä, mihin
itse kukin toivonsa perustaa. Raha ja menestys eivät luo vahvaa perustaa.
Terveyskin voi mennä yhdessä onnettomuudessa. Jopa kaikkein rakkaimmat ja
läheisimmät ihmissuhteet ovat ajallisia ja katoavia. Psalminkirjoittaja aivan
yksinkertaisesti asettaa toivonsa siihen, että Herra on hänen paimenensa.
Juuri tällä kohdalla meidän kannatta lukea paimenpsalmi
Uuden testamentin ilmoituksen valossa. Meidän toivomme perustuu siihen, että
”rauhan Jumala on ikuisen liiton uhriveren tähden nostanut kuolleista lampaiden
suuren paimenen, meidän Herramme Jeesuksen”. Kristus on ylösnoussut! (Totisesti!)
Eikä vain niin, että hän on ylösnoussut, vaan hän kuoli ja nousi kuolleista meidän vuoksemme. Meidän Hyvä Paimenemme
Jeesus antoi henkensä laumansa edestä. Hän kuoli, että me saisimme elää. Siksi
haluan teidän kanssanne olla rakentamassa sellaista seurakuntaelämää, jossa
Kristus on aina keskellä. Ei näön vuoksi, vaan toivon vuoksi. Kristus meidän
keskellämme, iankaikkisen elämän toivo.
Tehdään siis yhdessä näistä Pitäjänmäen kirkonmenoista
rauhan tyyssija jokaiselle tänne tulevalle, opetellaan tuntemaan toisiamme
entistä paremmin ja pidetään Jeesus kaiken aikaa keskellä, niin hyvä tulee,
koska Kristus on ylösnoussut!