PITKÄPERJANTAIN SAARNA 3.4.2015 Pitäjänmäen kirkossa
Sain viime viikolla pitää Helsingin yliopiston jumalanpalvelusharjoituksia,
joihin kuuluivat myös pitkäperjantain ja pääsiäisen palvelukset.
Palautekeskustelun kuluessa opiskelija kiinnitti huomion siihen, että
pitkäperjantain teemana oli ollut niin vahvasti rakkaus. Eivätkö armo ja rakkaus
kuulu pikemminkin pääsiäiseen? Eräs opiskelija sanoi, että Jeesuksen
kärsimyksen ja tuskan korostaminen voi tuntua vastenmieliseltä. Mehän näemme ja
kuulemme samanlaisesta kärsimyksestä lähes päivittäin uutiskanavilla. Väkivalta
turruttaa. Rakkaus sen sijaan puhuttelee. Eikö Jumalan armo näy paremminkin
pääsiäisaamun ja ylösnousemuksen ihmeessä kuin tässä tympeässä
kärsimysnäytelmässä?
Kun mietin keskustelua jälkikäteen, tajusin, että kyse on
tunneviestistä. Minkä tunneviestin pitkäperjantai ja ristillä riippuva Jeesus
herättävät? Mustiin puettu kirkko, kärsimysvirret ja meidän kulttuurinen
perimämme saattavat todella tehdä pitkäperjantaista ahdistavan kokemuksen.
EVANKELIUMIN NÄKÖKULMA
Matteuksen kuvaus ristin tien viimeisistä vaiheista on yllättävänkin
karu. Se on todella vain sitä: kuvaus. Se ei juurikaan sisällä tulkintaa, ei
suuria sisäisiä pohdintoja, ei oikeastaan edes suuria tunnekuvauksia lukuun
ottamatta sotilaiden pelkoa aivan lopussa.
”He” eli sotilaat ristiinnaulitsivat, jakoivat keskenään hänen
vaatteensa, jäivät istumaan ja vartioimaan, kiinnittivät hänen päänsä
yläpuolelle kirjoituksen. Kaksi rosvoa myös ristiinnaulittiin. Ohikulkijat
pilkkasivat, lainopettajat ja kansan vanhimmat yhtyvät pilkkaan, samoin rosvot
(Luukas kertoo toisen kääntymyksestä).
Jeesus itse ei tee juuri mitään. Hän kyllä maistaa
etikkaista viiniä, mutta ei halua juoda. Hän on passiivissa, passiossa. Kahdesti
hän kyllä huutaa, ensin psalmin 22 alkusanat: ”Jumalani, Jumalani”, sitten
juuri ennen kuolemaansa ”kovalla äänellä”.
Hyväkuntoisen nuoren miehen kuoleminen ristillä riippumalla kestää
aikansa, noin kuusi tuntia, yhdeksästä aamulla kolmeen iltapäivällä. Siinä hän
riippuu kykenemättömänä mitenkään selittämään tilaansa tai vastaamaan
pilkkaajilleen. Toki toiset evankelistat muistavat näiden kuuden tunnin ajalta
muutamia muita lyhyitä lausahduksia, mutta kokonaiskuva on sama. Kaikki
evankeliumit huipentuvat tähän koruttomaan, ilman selityksiä annettuun
kuvaukseen Jeesuksen viimeisistä hetkistä ristillä. Ei ole mikään ihme, että
monissa kertomus saattaa aiheuttaa enemmän ahdistusta ja unohtamisen halua kuin
ihastusta ja kunnioitusta. Miten tässä voi nähdä rakkaustarinan?
MITÄ ON USKOTTAVA
Kristillisen kirkon tapa lukea pyhiä tekstejä ei koskaan jää
vain niiden kirjaimelliseen merkitykseen. Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee
eläväksi, sanoi Jeesus itse. Kirjaimellinen eli historiallinen tapahtumien
kulku ei tosin ole mitenkään sivuseikka. Jumalan toiminta näkyy historiassa ja
fyysisessä todellisuudessa. Mutta juuri tähän historialliseen
todellisuuspohjaan ankkuroituu merkitys, joka ylittää pelkän
historiankirjoituksen.
Hengellinen merkitys avautuu kirkon tulkintaperinteessä vastauksena
kolmeen kysymykseen: Mitä on uskottava? Miten on toimittava? ja Mihin on
pyrittävä? (Näistä hengellisen tulkinnan tavoista on käytetty nimityksiä
allegorinen, moraalinen ja anagoginen tulkinta). Keskitymme nyt kuitenkin vain
ensimmäiseen näistä. Kun kirjaimellinen merkitys siis vastaa kysymykseen, Mitä
tapahtui? allegoria etsii vastausta kysymykseen, Mitä on uskottava? Kirkkoisä
Augustinusta lainaten: ”Olemme kuulleet, mitä tapahtui. Nyt etsimme mysteeriä”,
siis uskon salaisuutta. Juuri tätä samaa uskon salaisuutta Jeesus itse selitti
ylösnoustuaan Emmauksen tien kulkijoille. Luukas kertoo, että Jeesus selitti
heille ”Mooseksesta ja kaikista profeetoista alkaen, mitä Hänestä oli kaikissa
kirjoituksissa sanottu.”
Samalla tavoin apostoli Paavali ja muut Uuden testamentin
kirjoittajat avaavat Jeesuksen elämää, kuolemaa ja ylösnousemusta uskon
näkökulmasta. Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeessä Vanhan testamentin
kirjoituksiin vedoten, että koko ihmiskunta on synnin ja kadotuksen tilassa.
”Kaikki, niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin, ovat synnin vallassa” (3:9). Juuri
tähän ihmiskunnan hätään Jumala on vastannut lähettämällä Poikansa. ”Kaikki
ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta, mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden,
koska Kristus Jeesus on lunastanut
heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi,
hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi” (3:23-25).
Siinä on kolme isoa sanaa, jotka kukin tavallaan avaavat
uskon näkökulman. Ristillä riippuvaa Jeesusta katsoessamme katsomme silmiin
Jumalan armahtavaa rakkautta meitä
kohtaan. Hän on lunastanut meidät
vapaiksi niin kuin orjaksi myyty ihminen lunastetaan. Ja hän vuodatti verensä uhriksi, jolla meidän syntimme sovitettiin. Jumala rakastaa
ihmiskuntaa, jokaista sen jäsentä, täydellä, varauksettomalla rakkaudella.
Jos kertomus Jeesuksen riippumisesta ristillä luetaan ilman
tätä hengellistä merkitystä, onko ihme, jos se aiheuttaa vain pahoja fiiliksiä? Mutta pitkäperjantain todellinen sanoma otetaan vastaan uskolla,
ei tunteella.
Ilman kärsimystä ei ole syvää iloa.
Ilman hiljaisuutta ei sanoillakaan ole merkitystä.
Ilman vanhan ihmisen kuolemaa ei ole uuden ihmisen syntymää.
Jeesus oli hiljaa ylipappi Kaifaan edessä. Hän vaikeni
maaherra Pilatuksen edessä. Ristillä hän lausui ja huudahti vain muutaman
lauseen useiden tuntien aikana. Se ei ollut stoalaista uljasta ja ylpeää
kärsimyksen halveksuntaa. Se ei ollut kansanvillitsijän viimeinen protesti
valtaapitäviä vastaan.
Jeesuksen hiljaisuus oli kutsu rakkauden hiljaisuuteen.
Hänen kuolemansa oli kutsu kuolla sille, mikä on vanhaa ja
erottaa meidät Jumalasta.
Hänen kärsimyksensä oli kutsu syvään, aitoon, olosuhteista
vapaaseen iloon.
Ilo ja rakkaus, siinä pitkäperjantain tunneviesti. Usko
ottaa ne vastaan.