[Saarna 4.8.2013 klo 10 Vanhassa kirkossa - Etsikkoaikoja]
Tämä kysymys esitetään ääneen ehkä liian harvoin.
Useammin ihmiset miettivät sitä itsekseen ja tekevät sitten sellaisia asioita,
joiden avulla toivovat löytävänsä henkisyyden tai jumalallisen. Kysymystä jumalallisen
saavuttamisesta ei edes kannata esittää kenelle tahansa, koska monilla on
asiasta mielipide, mutta vain harvoilla hyvä vastaus. Mutta jos joku tulisi
hengellisen opettajan luokse ja kysyisi: - Mitä minun on tehtävä, että
saavuttaisin jumalallisen? opettaja
voisi vastata: - Jumalallista ei saavuteta tekemällä, vaan ihminen käsittää sen
näkemällä. – Mihin sitten tekemistä tarvitaan?, etsijä kysyy edelleen. –
Jumalallisen ilmaisemiseen, ei sen saavuttamiseen.
Profeetta Jeremia menee savenvalajan työpajaan ja näkee,
mitä tämä tekee käsillään. Näkemällä hän ymmärtää, mitä Jumala puhuu. Jumalan
puhe on siinä, mitä savenvalaja tekee.
Jeesus laskeutuu aasilla Öljyvuoren rinnettä alas
oppilaittensa ja pikkulasten huutaessa hoosiannaa. Ja kun hän näkee edessään
Jerusalemin muurit, hän puhkeaa itkuun, koska hän ymmärtää, mitä kaupungille on
tapahtuva ja mitä Jumala sille puhuu.
Filon Aleksandrialainen oli juutalainen filosofi, joka eli
Jeesuksen syntymän aikoihin. Hän kommentoi
Mooseksen kirjan kohtaa, jossa kerrotaan lain antamista Siinailla (2. Moos 20:18 ”Koko
kansa oli todistamassa jylinää ja leimahtelua. Se kuuli, miten torvi soi, ja
näki, miten vuori savusi.” KR1992) Filon, joka luki alkuperäistä tekstiä hyvin
sanatarkasti, kirjoittaa: ”Taivaasta virtaavan tulen keskeltä kuului heidän
suureksi hämmästyksekseen ääni, sillä liekki muodostui ymmärrettäväksi
puheenparreksi; ja niin selvästi ja eritellen sanat muodostuivat, että he
pikemminkin näkivät kuin kuulivat nuo sanat. Tämän [havainnon] vahvistaa Toora,
johon on kirjoitettu: ’Koko kansa näki äänet’. Lause on merkillepantava, sillä
ihmisten puhe on kuultavaa, mutta Jumalan ääni on todellakin näkyvää. Miksi näin?
Koska mitä tahansa Jumala sanookin, ei ole sanoja vaan tekoja, joita voidaan
arvioida paremmin silmillä kuin korvilla.”
Jumala siis tekee ja ihminen näkee – ellei ole tullut
sokeaksi.
Kerron vielä yhden esimerkin. Portugalilainen Nobel-kirjailija
José Saramago on kirjoittanut romaanin, jonka nimi on Kertomus näkevistä.
Valtakunnassa pidetään vaalit, joiden toimittamiseen suhtaudutaan asiaan
kuuluvalla vakavuudella. Kaikkien yllätykseksi käy ilmi, että 75% pääkaupungin äänioikeutetuista
on äänestänyt tyhjää. Seuraa suuri hämmennys ja vaalit uusitaan viikon
kuluttua. Silloin tyhjää äänestää 80%. Seuraa kansallinen hätätila. On
selvitettävä, mistä moinen kapinaliike on saanut alkunsa, mihin se pyrkii ja
miten se voidaan tukahduttaa. Demokratia on vaarassa. Kukaan ei tietenkään
kiistä ihmisten oikeutta jättää tyhjä äänestyslippu, mutta kun niin tekee
suurin osa äänestäjistä, koko systeemi natisee liitoksissaan.
Kertomus näkevistä on huvittava ja surullinen. Vaikka on
turha yrittää pelkistää teosta johonkin yksittäiseen ajatukseen, niin ainakin
tämän se nostaa esiin: ihmisten kanssakäyminen näyttää liian usein perustuvan
puolueellisuuteen, mielipiteiden ilmaisemiseen, niiden jakautumiseen, niiden
taisteluun keskenään. Mutta kun puheet kovenevat ja rintamalinjat syvenevät,
mielipiteet alkavat näyttää ontoilta. Silti se, joka yrittää asettua mielipiderajojen
ulkopuolelle, häiritsee järjestystä.
Tämän pyhän aiheeksi on nimetty etsikkoaikoja. Aihe tulee
siitä, että heinä-elokuun vaihteessa juutalaiset viettävät temppelin
hävittämisen muistojuhlaa, juuri sitä, mihin Jeesus viittaa. Se on
muistutuksena jokaiselle sukupolvelle siitä, että vahvimmatkaan muurit eivät
ole ikuisia. Kaikki voi muuttua, joskus hyvin nopeastikin. Yhteiskuntarauha voi
muuttua mellakoiksi ja jopa sodaksi, jos pinnan alla olevaa kuohuntaa ei nähdä.
Kirkon asema yhteiskunnassa on horjunut jo pitkään, tänä kesänä entistä
selvemmin. Pahaa oloa on paljon. Moni on tullut siitä juttelemaan. Jotkut ovat
vuosikausien ajan pitänyt sisällään epämääräistä ahdistusta. Miksi kirkon
edustajat puhuvat ristiin? Miksi he tölvivät, nälvivät ja vähättelevät toisia?
Miksi meitä ajetaan erilaisten mielipiteiden karsinoihin kuin laumaeläimiä?
Milloin tulee joku, joka saa selvää tästä kaikesta ja laittaa asiat kohdalleen?
Jos tämä tuntuu ollenkaan tutulta, et ole yksin. Meitä on
paljon. Meitä joiden tekee mieli nostaa päämme yläpuolelle valkoinen, tyhjä
äänestyslippu. Mutta ehkä meidät sen tähden leimataan yhteiskunnan
vihollisiksi. Saramagon romaanissa on hauska huomio. Tyhjää äänestyslippua
kuvaava valkoinen lippu, joka yleensä tunnetaan antautumisen ja rauhantahdon
merkkinä, olikin tullut merkitsemään kapinaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä
vastaan.
Kun vertaamme toisiinsa kolmea kuulemaamme raamatunkohtaa,
profeetta Jeremiaa savenvalajan työpajassa, Ilmestyskirjan viestiä Sardeksen
seurakunnalle ja Jeesuksen viestiä Jerusalemille, käy hyvin ilmi, että Jumalan
puheen näkeminen ei ole mikään erityisen vaikea asia. Se ei ole sellainen asia,
jonka vain joku erityisen hengellinen tai erityisen oppinut voisi nähdä. Ei
tarvita erityiskykyjä eikä poikkeuksellista lahjakkuutta. Viesti on
yksinkertainen ja sen voi lukea selväsanaisesti Raamatun lehdiltä. Tarvitaan
vain avoimet silmät.
Tämä maailma ja koko ihmiskunta on Jumalan kädessä. Ei hänen
suunnitelmaansa ja lakiaan voi pitää pilkkanaan ilman, että siitä tulee
seurauksia. Jos lähimmäisen kunnioituksen tilalle valitaan halveksunta ja
ylimielisyys, se on rikos kaikkivaltiaan tahtoa vastaan. Jos tasapuolisuuden ja
kohtuudellisuuden tilalle valitaan ahneus ja kohtuuttomuus, se ajaa
törmäyskurssille Jumalan lakia vastaan. Jos valitsen uskollisuuden tilalle mukavuudenhalun,
ajaudun Jumalan hyvän suunnitelman ulkopuolelle. Eikä sellainen voi jäädä ilman
seurauksia. Ja kun ihminen sitten korjaa niiden tekojen hedelmää, joita hän
itse on tehnyt ja joita hänen ympärillään on tehty, syntyy kaipaus kohti
jumalallista. ”Mitä minun tulisi tehdä?”
Mitä meidän tulee tehdä päästäksemme ahdistuksesta ja
tullaksemme kosketuksiin jumalallisen kanssa? Ei mitään. Kaikki on jo tehty.
Meidän tulee vain nähdä oikein. Meidän tulee nähdä oma syntisyytemme, niin että
lakkaamme halveksimasta lähimmäisiämme ja lopetamme vihollisuudet. Ja kun me
nostamme ylös oman valkoisen lippumme antautumisen merkiksi, siihen merkitään
keskelle iso risti. Se ei ole meidän tekoa. Risti on Jumalan teko, jolla Jumala
ilmaisee itsensä meille. Ja kun meillä on ristillä merkitty valkoinen lippu
kädessämme, meitä saa kutsua vaikka kapinallisiksi, taantumuksellisiksi tai
yhteiskunnan vihollisiksi, ihan sama, ei se meihin koske. Meidän tulee vain
pitää katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme alkajaan ja täydelliseksi tekijään.
Hän kulki jo sen tien, asettui ulkopuoliseksi, häväistäväksi ja pilkattavaksi
tarjotakseen meille paremman tien. Jos tänään kuulet hänen äänensä, älä paaduta
sydäntäsi, vaan ota hänet vastaan. Se on mahdollista tässä ehtoollispöydässä.