Rakas mutta vaikea yhteisö
Arto Antturi, Vaeltaja 1/2009
Jos sallit, jaan kanssasi jotain siitä, mitä koen, kun ajattelen
yhteisöä.
Ranskalainen filosofi ja historioitsija Élie Halévy
(1870-1937) esitti 1. maailmansodan jälkeisestä sosialismista pessimistisen
arvion: ”Sosialistit uskovat kahteen asiaan, jotka ovat täysin erilaiset ja
ehkä jopa vastakkaiset: vapauteen ja järjestäytymiseen.” Toinen ranskalainen
filosofi, Maurice Blanchot (1907-2003) kipuili saman asian kanssa yli puoli
vuosisataa myöhemmin: ”’Kommunismi’ ja ’yhteisö’ ovat varmaankin päätepisteitä
siinä mielessä, että historia ja siihen liittyvät valtavat pettymykset
esittelevät ne meille tuhoakin suurempana onnettomuutena” (teoksessa La
communauté inavouable, 1983, suom. Tunnustamaton yhteisö, Loki-Kirjat 2004).
Blanchot oli kuulemma erakko, joka haaveili yhteisöstä. Ainakin hän kirjoittaa
kauniisti läheisen ihmisen kuolemasta ja rakastamisen vaikeudesta.
Jossain mielessä minusta tuntuu, että pettymys sosialismiin
ja kommunismiin on luonteeltaan samankaltaista kuin pettymys kirkkoon
(kirkkoihin) kristillisen yhteisön rujona vääristymänä. ”Jeesus puhui Jumalan
valtakunnasta, mutta syntyi kirkko”, toistellaan. On meillä tietysti sekin
ajatus, että kirkko on juuri rujoutensa vuoksi Kristuksen ruumis. Mutta vain
harvalle meistä oma seurakunta – jonka kuitenkin tulisi olla universaalin
kirkon paikallinen ilmiasu – on Jumalan valtakunta maan päällä. Vierauden
tunteeseen on erilaisia syitä, mutta en juuri nyt ole niistä kiinnostunut.
Nähdäkseni pettymys yhteisöihin ja sen kanssa samanaikainen
ja jopa samansuuntainen yhteisöllisyyden kaipaus on kulttuurinen tila. Fiksut
poliitikot puhuvat sujuvasti yhteisöllisyyden tukemisesta. Yksinäisyys ja
irrallisuus tunnistetaan kansan henkisen pääoman ehdyttäjiksi. (Vai
tunnistetaanko?) Yhteisöllisiä kulttuurin muotoja ihastellaan ja käydään
katsomassa.
Mutta oikeita yhteisöjä keskuudessamme karsastetaan. Niitä
jopa pelätään. Niiden toimintavapautta ollaan valmiita rajoittamaan ja niiden
oikeutta kasvattaa lapsia kauhistellaan. Ei ehkä olisi kovin mahdotonta saada
kadunmieheltä lupa sulkea häkkiin kaikki sellaiset, jotka aikovat itse
kasvattaa lapsensa.
Sosiologeilla on omat määritelmänsä yhteisölle.
Puolalaissyntyisen Zygmunt Baumanin (s. 1925) mukaan yhteisö on samanmielisten
kokonaisvaltainen liittoutuma, joka on yhtä mieltä jostakin, mistä muut
oletettavasti ovat eri mieltä ja jolla on valta ja mahdollisuus olla
arvostamatta tai uhmata kaikkea samanmielisyydestä poikkeavaa. Kuka sellaista
kaipaa – tai edes sietää? Agraari-Suomi, pikkukaupungin tai kyläyhteisön
ahdasmielisyys toimii tehokkaana pelotteena ”notkeaa modernia” todellisuutta
elävälle nykyihmiselle. Ei kai kukaan halua palata nuoruutensa Mäntsälään tai
Poriin, jossa erilaisuus oli paitsi häpeä myös synti? Jos yhteisö ja yksilön
vapaus pitää missään merkittävässä määrin asettaa vertailuun tai niiden välillä
tehdä valintaa, osoittaa tervettä itsetuntoa ja hyvää kansalaisuutta valita
sittenkin yksilö. Juuri siksi on Salatut elämät.
Sosialismi oli epäonnistunut, mutta välttämätön kokeilu
hukatun yhteisön uudelleen löytämiseksi. Sen tilalle on tullut jotain paljon
parempaa ja samalla paljon vaarallisempaa.
Ehkä vähän kadehdin kolmekymppistä hyvin koulutettua myyntialan
ammattilaista, joka on karistanut yltään esi-isiensä kristillisyyden kuin
käärme vanhan nahkansa ja hankkii sen tilalle uuden henkisyyden tribal-tatuointeja.
Hengellisyys on yksilöllinen valinta. Se luo yksilön elämään sarjan vaihtuvia
yhteisöllisiä elämyksiä, jotka on kuitenkin melko vaivattomasti vaihdettavissa
uusiksi ja ajankohtaisemmiksi. Kirkon edustaja on hänelle reliikki,
käsittämätön kummajainen, jota siedetään, jos tämä esittää siedettäviä yksilöllisiä
mielipiteitä (ja oman uskottavuutensa pelastaakseen haukkuu edustamansa
yhteisön vanhoilliseksi), mutta joka kirkuen julistetaan yhteiskunnan
viholliseksi, jos tämä osoittautuu alkuyhteisönsä edustajaksi. Sillä Z.
Baumanin määritelmä yhteisöstä sopii oikein hyvin yhteen alkukirkon kanssa.
Meidän identiteettimme kristittyinä on peruuttamattomasti sidottu
yhteisölliseen todellisuuteen, jonka jopa oma elämäntapamme ja vakaumuksemme
kiivaasti kieltää.
Juuri tässä on tuskani ja haikeuteni. Minusta tuntuu, että luovumme
liian helpolla, jos suostumme vain myötäilemään ”notkean modernin” reunaehtoja
yksilön koskemattomuudesta ja rajojen vaarallisuudesta. Emmekö juuri nyt
tarvitsekin edes pienen joukon ihmisiä, joka on valmis astumaan yhteiskunnan ulkopuolelle,
sen pilkattaviksi, väärinymmärretyiksi, merkiksi ja varoitukseksi muille? Haluan
olla osa tuota joukkoa. En kaipaa laumasielujen lammasmaista nyökyttelyä tai
suvaitsevaisuuspoliisien hyväksyntää. Eivät vain lapset tarvitse rajoja.
Jokainen ihminen tarvitsee rajan ja pyhyyden tajua. Sitä ei voi toiselle
osoittaa, ellei itse seiso sillä rajalla.
Mutta en haluaisi olla tyhmä. Ja siksi vetäydyn.
”Laki ei koske sitä, joka on rikkovinaan lakia yksin, joten
laki edellyttää yhteisöä”, muistuttaa Maurice Blanchot teoksessaan
Tunnustamaton yhteisö. Kristus ei tullut tuomaan lakia, vaan täyttämään sen,
että me saisimme elää vapaina. Kristinuskon yhä uudelleen toistuva outo
vääristymä on se, että Kristuksen luoma yhteisö kerta toisensa jälkeen valitsee
vapauden sijaan lain. Ehkä Kristus todellakin oli ensimmäinen sosialisti
uskoessaan kahteen niin vastakkaiseen asiaan: lakiin ja vapauteen.
Blanchot tutkii kirjailija Marguerite Duras’n kertomusta La
maladie de la mort (Kuolemansairaus). Se on eräänlainen rakkauskertomus: ”Mies
on vapaaehtoisesti jättäytynyt rakkauden piirin ulkopuolelle. Häntä ei
rakasteta, koska hän on aina halunnut varjella vapauttaan olla rakastamatta.
Hän tekee näin ’kartesiolaisen’ virheen, jonka mukaan tahdon vapaus Jumalan
vapauden jatkeena ei voi eikä saa jättäytyä intohimojen väkivallan
kumottavaksi.” Rakkaus siis pyrkii kumoamaan vapauden ja siksi se on
torjuttava? Enää eivät olekaan vastakkain vapaus ja yhteisö, vaan vapaus ja
rakkaus, sillä yhteisöä ei tässä merkityksessä luokaan laki vaan kommunikaatio,
jakaminen. Kumman valitsemme, vapauden vai rakkauden? Olen vakuuttunut, että
voimme valita vapauden vain valitsemalla ensin rakkauden. Voi olla, että
rakkauden valitaksemme meidän on ensin suostuttava vapauteen.