[Kirjoitus Vartija-aikakauskirjan e-kirjassa 2012]
Olet fiksu. Olet liberaali. Olet perillä asioista. Pidät
konservatiiveja ahdasmielisinä. Et voi ymmärtää, miksi kukaan järkevä ihminen kuuluisi
Luther-säätiöön. Mielestäsi heitä on huijattu. Olet väärässä.
Suurin piirtein tällä tavalla New
York Timesin kriitikko William Saletan alkaa kuvauksensa moraalipsykologi
Jonathan Haidtin kirjasta The Righteous Mind. Why Good People Are Divided by
Politics and Religion (Pantheon Books, 2012). Tosin Luther-säätiöön kuulumisen
sijaan Saletan käyttää esimerkkinä republikaanien äänestämistä.
Haidtin perusväittämä on, että
ihmiset eivät ole ensisijaisesti rationaalisia vaan intuitiivisia olentoja.
Ihmiset tekevät päätöksiä nopeasti ja keksivät perustelut myöhemmin. Onko
oikein harrastaa seksiä kuolleen kanan kanssa, jos kukaan ei näe eikä saa
tietää? Entä sisaresi? Kun koirasi kuolee, miksi et söisi sitä? Useimmat
haastatellut ihmiset pitivät näitä asioita väärinä, vaikka eivät osanneetkaan
suoraan sanoa miksi. Perusteluita voi toki keksiä myöhemmin. Jos intuitio on
elefantti, järki on se, joka sillä ratsastaa. Mutta ratsastajan (järjen)
tehtävä on palvella elefanttia (intuitiota), ei toisin päin. Elefantti
(intuitio) määrää, mihin suuntaan ajajan (järki) huomio kiinnittyy.
Järki ei siis toimi
puolueettomana tuomarina tai opettajana, joka hakee oikeaa informaatiota
osataksemme sitten tehdä päätöksiä. Ihmiset, joilta aivovamman takia puuttuu
intuitiivista kykyä, joutuvat jatkuvasti vaikeuksiin pyrkiessään selviämään
arkipäivästä järkeilemällä. Järki on pikemminkin puolustusasianajaja tai
lehdistösihteeri, jonka tehtävänä on etsiä perusteluita teoillemme ja
mielipiteillemme. Tartun hanakasti perusteluihin, jotka tukevat aiemmin
omaksumaani näkökantaa. Närkästyn tai suutun, jos keskustelukumppani suhtautuu
ylimielisesti näkemykseeni. Sen sijaan ystävällisellä suhtautumisella ja
rinnalle asettumisella minut voi houkutella muuttamaan näkökantojani.
Se, että tahto ja tunteet tulevat
ennen järkiperusteluja, ei ole uusi oivallus. Jonathan Haidtin siteeraamia filosofeja
ovat Platon (rationalisti), Hume (tahtofilosofi) ja Thomas Jefferson (siinä
välissä). Hume on Haidtille tärkeä, koska hän paljasti rationalismin onttouden.
Järki on ja sen tuleekin olla intuition palvelija. Eikö mannermaisessa
filosofiassa samaa esittänyt Schopenhauer? Tahto on ensisijainen järkeen nähden
(Die Welt als Wille und Vorstellung).
Hegel ja kolminaisuuden autuus
Schopenhauer otti etäisyyttä Kantin ja Hegelin paljon
optimistisempiin käsityksiin järjen mahdollisuuksista. Tosin myös Hegel oli
kriittinen suhteessa aikansa järkiperäistyksiin. Lainaan häntä, vaikka tästä
tuleekin pieni sivupolku: ”Viime aikojen rationaalisessa teologiassa - - järki
on pantu taistelemaan itseään ja filosofiaa vastaan sillä perusteella, ettei
järki voi saada mitään tietoa Jumalasta. Tästä seuraa, ettei sanalla ’Jumala’
ole teologiassa mitään merkitystä kuten ei filosofiassakaan paitsi sitä, että
se on korkeimman olennon merkki, määritelmä tai abstraktio – tyhjä abstraktio,
tyhjä ’tuonpuoleisuuden’ merkki. Tämä on rationaalisen teologian kokonaistulos,
tämä yleisesti kielteinen suhtautuminen mihinkään Jumalan olemusta koskevaan
sisällölliseen määrittelyyn. Tällaisen teologian ’järkevyys’ ei ole oikeastaan
ollut muuta kuin järjen nimeä suojanaan käyttävää abstraktia ymmärtämistä, joka
on tällä alueella uskaltautunut yhtä pitkälle kuin tietämisen mahdollisuutta
itselleen vaativa järki. Tulokseksi on saatu, että ihminen tietää vain yleensä
sen, että Jumala on; muuten tämä korkein olento on kuitenkin sisäisesti tyhjä
ja kuollut.”
Hegelille tällainen tyhjä tieto
Jumalasta ei riittänyt. Järki ilman henkeä on kuollut. ”Jumala on sitä, mitä
hän on itselleen itseydessään; Jumala [Isä] tekee itsestään itselleen kohteen
[Pojan], sitten Jumala säilyy tässä itsessään tapahtuvassa itseyden jakautumisessa
sisimmältä olemukseltaan jakautumattomana ja rakastaa tässä jakautuneessa
itseydessään itseään eli pysyy identtisenä itsensä kanssa – tätä on Jumala Henkenä.
Jos me siis puhumme Jumalasta henkenä, meidän on käsitettävä Jumala juuri tämän
määritelmän mukaisesti. Kirkon piirissä tämä [määritelmä] on olemassa
lapsekkaana kuvana Isän ja Pojan suhteesta – kuvana, joka ei vielä ole
käsitteellinen asia. Niinpä juuri tämä kirkon määritelmä, jonka mukaan Jumala
on kolminaisuus, on Henkenä ilmenevän Jumalan konkreettinen määritelmä ja
olemus; ja Henki on tyhjä sana, ellei sitä käsitetä tämän määritelmän
mukaisesti.”
Hegelin kolminaisuusopillinen oivallus
on keskeinen teologialle ja kristilliselle uskolle. Paavin hovisaarnaaja
Raniero Cantalamessa käsittelee aihetta eräässä saarnassaan (”Maailman
vihattavan eripuraisuuden voittaminen kolminaisuutta kontemploimalla” kirjassa
Kolminaisuus, Sublimi 2011): ”Kolminaisuuden mysteeri on ainoa vastaus
nykyateismiin. Jos käsitys yhdestä ja kolmiyhteisestä Jumalasta (eikä niinkään
epämääräisestä ”yliluonnollisesta olennosta”) olisi ollut ilmielävä
teologiassa, harva olisi niin helposti uskonut Ludwig Feuerbachin teoriaa,
jonka mukaan Jumala on vain ihmisen itsensä tekemä ja oman olemuksensa
heijastuma. - - Feuerbach hävitti epämääräisen deismin, mutta ei uskoa
kolmiyhteiseen Jumalaan.”
Makuasioista kiistellään
Mutta me olemme tulleet kauas aiempien vuosisatojen
kristillissävytteisestä filosofisesta ilmapiiristä. Valistus on niin
sanoaksemme saavuttanut kansan syvät rivit. Kristillisyys ei ole kadonnut,
mutta se on ajautunut syrjään. Sen paikalle ovat tulleet viihde, hyvinvointiharrasteet
ja – moraali. Ihmisillä on intuitiivisina olentoina voimakkaita käsityksiä
siitä, mikä on oikein ja väärin. Kun nämä käsitykset eivät ole sidottuja
mihinkään uskonnolliseen järjestelmään, intuitiot saavat etsiä uutta kotia tai jyllätä
valtoimenaan.
Palaan Haidtiin. Hänen kirjansa
keskeinen oivallus tai väite on, että moraali on kuin makuaisti. Kielessämme on
eri makuihin erikoistuneita reseptoreita. Kukin reseptori havaitsee vain yhden
perusmauista. Kulttuureilla on erilaisia makutottumuksia, mutta perusmaut ovat
samat. Haidtin mukaan myös ihmisten synnynnäinen moraalitaju jakautuu viiteen
tai kuuteen eri perusaistimukseen: hoiva/haitta (care/harm), oikeudenmukaisuus/huijaus
(fairness/cheating), uskollisuus/petos (loyalty/betrayal), auktoriteetti/kumouksellisuus
(authority/subversion), pyhyys/halventaminen (sanctity/degradation).
Oikeudenmukaisuudella
tarkoitetaan tässä kykyä tunnistaa vastavuoroisuuden edellyttämä hyvän tekeminen.
Toiselle on annettava sen mukaan, mitä tämä on valmis antamaan toisille.
Huijareita ei pidä paapoa. Mutta oikeudenmukaisuuteen näyttää sisältyvän
toisenlaisiakin tuntoja, pyrkimyksiä ehdottomaan tasa-arvoisuuteen. Sen vuoksi
Haidtin tiimi lisäsi kuudennen moraalisen perusteen: vapaus/sorto
(liberty/oppression). Ihmiset kykenevät tunnistamaan vallankäytön yritykset ja
paheksumaan pyrkimyksiä sortoon. Ärsyke laukaisee halun yhdistää voimat tyrannien
kaatamiseksi. Sekä liberaalin vasemmiston ehdottoman tasa-arvon ihanne että libertaarisen
oikeiston valtionvastaisuus näyttävät kumpuavan tästä samasta lähteestä.
Haidt selittää Yhdysvaltojen
republikaanien kyvyn sanoittaa kansan tuntoja sillä, että heidän
konservatiivinen politiikkansa vetoaa tasapuolisemmin ihmisen moraalitajun
kaikkiin reseptoreihin. Demokraatit (liberaalit) ovat jumittuneet kahteen:
huolenpitoon ja vapauteen. Sen sijaan heillä ei näytä olevan mitään käyttöä
ihmisen luontaiselle pyhyyden tajulle, auktoriteettien kunnioittamiselle eikä uskollisuuskaan
ole kovin tärkeää. (Haidt kertoo itse olleensa aina liberaali, joka vasta
Intiassa asuessaan oppi ymmärtämään perinteisen yhteiskunnan konservatiivisia
arvoja.)
Kun pyhyys ei maistu
Moraaliset ristiriidat ovat tärkeä osa myös suomalaista
nykytodellisuutta. Persujen ja viherhippien moraalitajut riitelevät, koska ne
toimivat eri reseptoreilla. Sama jakautuneisuus on tietysti myös kirkossa. Haidtin
kuvaama ero liberaalien ja konservatiivien välillä on helposti siirrettävissä
omaan toimintaympäristöömme. Hyvinvointivaltiossa olemme tottuneet siihen, että
hoivaperuste on voimakas. Se voidaan liittää kristillisiin arvoihin, vaikka
hoivaa tuottavat yhteiskunnan toimijat eivät tällaista perustetta enää
tunnistaisikaan.
Sen lisäksi julkisessa keskustelussa
esiintyy vapausperusteeseen liittyvä tasa-arvoisuuden vaatimus: kaikkien on
saatava samaa riippumatta mistään ulkoisesta auktoriteetista. Kaikki eivät
tosin pidä arvossa tätä perustetta. Vastavuoroisen oikeudenmukaisuuden taju
on monen mielestä voimakkaampi. Vastavuoroiseen oikeudenmukaisuuteen voidaan
kuitenkin liittää – ja liberaalit joskus liittävät – itsekkyyden ja ahneuden
leimoja. Jos moraali koostuu vain kahdesta perusteesta, hoivasta ja vapaudesta,
muunlaiset kriteerit aiheuttavat voimakkaitakin vastareaktioita.
Perussuomalaisten nousussa voi
nähdä kaipausta laajempaan moraaliseen ruokavalioon. Oikeudenmukaisuus on sitä,
että saa ansionsa mukaan, ei sitä, että kaikille jaetaan saman verran. Myös lojaalisuus
ja auktoriteetti ovat tärkeitä. Pyhyys – niin, kirkonhan piti puhua siitä. Liberaali
kirkollinen pyhyyskirjoittelu paljasti ongelman. Jos moraalitaju on
harjaantunut vain kahdessa maussa, pyhyyskin alkaa tuntua samalta kuin vauvan helliminen
tai laiturin nokassa istuminen, siis hoiva ja vapaus. Pyhyys on toki jotain
ihan muuta.
Haidtin evoluutiopsykologisen
käsityksen mukaan pyhyys (sanctity) liittyy tarpeeseen välttää tartuntoja. Jätteet
tai tarttuvaa tautia sairastava ihminen laukaisevat luontaisen inhoreaktion.
Sama inhotus toimii erilaisten yhteisöllisten tai aatteellisten tabujen
suhteen. Tässä mielessä pyhyys saavutetaan ennen kaikkea hyvällä hygienialla,
myös siveydellä ja pidättyvyydellä. Kolmas Mooseksen kirja puhtaussäädöksineen
on hyvä antropologinen esimerkki siitä, miten pyhyys ja puhtaus liittyvät
toisiinsa.
Uusi testamentti rakentaa Vanhan
testamentin pyhyyskäsityksen perustalle, vaikka tekeekin siihen merkittäviä
täsmennyksiä. Pietari saa Apostolien tekojen mukaan näyssä vahvistuksen siihen,
että Jumala ei ”erottele ihmisiä, vaan hyväksyy jokaisen, joka pelkää häntä ja
noudattaa hänen tahtoaan” (Ap.t. 10:34-35). Ulkoisen hygienian tilalle tulee
sisäinen. Siksi synti ja siitä vapautuminen on kristilliselle uskolle niin
merkittävää. Ja siksi niille voi olla vaikea keksiä mitään käyttöä, jos pyhyys
ei maistu. Hoivan ja vapauden näkökulmasta Apostolien tekojen pyhyyskäsitys
(pelko ja tahdon noudattaminen) on aivan yhtä käsittämätön kuin 3. Moos.
ruokasäädökset. Kuka siis selittäisi pyhyyttä oudoksuvalle hoiva- ja/tai vapausaddiktille
kolminaisuusopin pelastavan autuuden? Liberaalit eivät sitä tee, koska kaihtavat
opillisuutta, mutta eivät halua konservatiivienkaan sitä tekevän.
Isä näkee, mutta ei katso?
Jonathan Haidtin kirjassa on vielä yksi kiinnostava väite. Tutkimus
näyttää osoittavan, että moraali on suuressa määrin riippuvainen siitä,
ajatteleeko ihminen olevansa tarkkailtavana. Pelkästään silmäparin kuvan
liimaaminen työpaikan jääkaapin oveen vähentää halukkuutta ottaa sieltä
toiselle kuuluvaa omaisuutta. Meidän käyttäytymisemme kannalta on siis aivan
olennaista ymmärtää, olemmeko maailmankaikkeudessa yksin vai tarkkailtavina.
Kristitylle, oli hän sitten
liberaali tai konservatiivi, on tietysti selvää, että emme ole koskaan yksin,
”sillä Isä taivainen näkee lapsen pienoisen”. Onko liberaalin kristityn silti helpompi
löytää yhteinen sävel sen ateistin kanssa, jonka maailmassa ei ole valvovia
silmiä? Perinteisen kristillisyyden mukanaan tuomat pyhyyteen ja
auktoriteettiin liittyvät tunteet maistuvat karvailta yrteiltä makeaan
hoivaetiikkaan tottuneelle. Juuri siksi jumalakuva on niin tärkeä ja samalla vaikea
osa liberaalia kristillisyyttä. Jotain pyhyyttä siinä pitäisi olla, mutta
kuitenkin sellaisella tavalla, että ei tule kenellekään paha mieli.
Mitä tapahtuu ihmisten väliselle
yhteiselämälle, kun lyhytnäköinen liberaali teologia on poistanut silmät jääkaapin
ovista? On muistettava, että valvovia silmiä ei poisteta siksi, että se olisi
järkevää, vaan siksi, että ne tuntuvat loukkaavat yksilön vapautta (moraalinen
intuitio). Järki tosin keksii sen jälkeen muitakin perusteita; kuten sen, että olisi
hölmöä uskoa pilven päällä istuvaan ukkoon (mikä on teologisesti
epärelevanttia, mutta ymmärrettävää, sillä karikatyyrit luovat tabuja, joiden
tarkoituksena on pitää nurkat puhtaina).
En tiedä, mitä tapahtuu. Sen
perusteella, mitä olen nähnyt, oletan, että yhteiskunnan koheesiota joudutaan
entistä enemmän rakentamaan lainsäädännöllä. Mehän tiedämme, että on
taloudellisen ja poliittisen vallan haltijoita, joiden mielestä se, mikä ei ole
erikseen kiellettyä, on sallittua. Jos pyhyys- , auktoriteetti- ja lojaaliusvajetta
paikataan lisäämällä hoivaa ja vapauksia, tulokseksi saadaan a) lisää
turvallisuusohjeita ja lainsäädäntöä, sekä b) ihmisiä, jotka ovat entistä
haluttomampia hyväksymään mitään vastoinkäymisiä (engl. harm) elämäänsä.
Ihminen ei halua luopua
vapauksistaan muutoin kuin pakon edessä tai saadessaan vastineeksi merkittävää
turvaa ja huolenpitoa. Auktoriteetin, lojaaliuden ja pyhyyden nouseminen
uudelleen merkittäviksi yhteisen moraalin määreiksi ei tässä mielessä ole
näköpiirissä. Hoivaksi ja vapauksiksi typistetty hyvinvointivaltio pyrkii
tekemään ne tarpeettomiksi. (Liberaali kirkko haluaisi kovasti olla siinä
mukana, sillä konservatiivinen kirkko näyttää sössineen auktoriteettinsa,
menettäneen lojaaliutensa ja syväjäädyttäneen pyhyytensä. Liberaalille kirkolle
ei kuitenkaan ole mitään käyttöä, koska se ei lisää mitään arvoa mihinkään.) Mutta
tilanne Suomessa voi milloin tahansa muuttua. Ihmisen luontainen moraalitaju
kaipaa laajempaa makuvalikoimaa.
Mestarikokkia tarvitaan
Olisi hienoa, jos kristillinen kirkko voisi olla se ääni
yhteiskunnassa, joka tarjoaa ihmisille tasapainoisen, kaikkia moraalitajun
reseptoreita hivelevän aterian. Siksi luulen, että liberaalien ja
konservatiivien on välttämätöntä tehdä kaikkensa, että yhteys ehtoollispöydässä
ei katkea. Se edellyttää omien, voimakkaidenkin moraali-intuitioiden näkemistä
juuri sellaisina, intuitioina. Uskon, että ateriointi yhdessä tekee meistä
toisillemme enemmän ihmisiä.