Saarna loppiaisena 6.1.2015 Pitäjänmäen kirkossa
Saarnan jälkeen seurakuntaneuvoston jäsenet siunattiin tehtäväänsä
Evankeliumi Matt. 2:1-12
Kun seison nyt tässä saarnaamassa, katson kohti itää, te muut katsotte länteen. Erikoinen ratkaisu kirkkorakennuksessa. Yleensähän kirkko rakennetaan niin,
että alttari on itäpäädyssä, auringonnousun suunnassa. Kristityt uskovat
aamunkoittoon, niin kuin psalmintekijä: ”Illalla on vieraana itku, mutta
aamulla ilo.” Niin uskoi myös profeetta Jesaja: ”Nouse, loista kirkkaana,
Jerusalem, sillä sinun valosi saapuu ja Herran kirkkaus koittaa sinun yllesi.
Katso, pimeys peittää maan, yön synkkyys kansat. Mutta sinun taivaallesi kohoaa
aamunkoi, Herran kirkkaus loistaa sinun ylläsi.” (Jes. 60)
Ja se ainoa kohta, joka Valitusvirsien kirjasta muistetaan,
kuuluu: ”Joka aamu on Herran armo uusi, suuri on hänen uskollisuutensa.” Siinä
on vakaasti ilmaistu se kärsimysten kautta saavutettu optimismi, että Jumala
luo aina uutta. Yön jälkeen tulee taas aamu. Epäonnistumisen jälkeen on
edelleen toivo. Me odotamme ”Herraa kuin vartijat aamua, hartaammin kuin
vartijat aamua” (Ps 130:6).
Miksi ihmeessä Pitäjänmäen seurakunta katsoo
auringonlaskuun? Siihen liittyy vähän toisenlaisia mielikuvia, mielikuvia
luopumisesta, katoamisesta, pois haihtumisesta. Huoneesta sammutetaan valot,
kun juhlat ovat ohi. Onko kirkkokin matkalla kohti auringonlaskua? Sitäkö me
palvomme ja odotamme?
No, ei kirkkosalin suunta tietysti sitä tarkoita. Ajattelen
asiaa hieman toisella tavalla, asettumalla itämaan tietäjien asemaan. Hehän
tulivat idästä ja matkustivat länteen osoittaakseen kunnioitusta sille, jonka
tähti oli noussut taivaalle. Me Pitäjänmäen seurakuntana katsomme samaan suuntaan kuin he. Kuljemme pimeässä maailmassa,
mutta seuraamme tähteä, joka johtaa perille.
(Niille, jotka ovat perehtyneet tähtitieteeseen, täytyy
selvyyden vuoksi sanoa, että käytän sanaa tähti sen kansanomaisessa
merkityksessä. Mehän tiedämme, että aurinko on tähti, jonka ympärillä
maa-planeetta pyörii, mutta silti edelleen sanomme: Aurinko laskee, aurinko
nousee. Ja ihailemme öistä tähtitaivasta.)
Mitä ohjeita Herodes näille tietäjille antoi, kun he tulivat
häntä tapaamaan Jerusalemiin? En ole koskaan ennen saarnannut Herodeksen
puheista, mutta nyt on sen aika.
1. Hän lähetti heidät Betlehemiin. ”Menkää sinne”, hän
sanoi.
Se on erinomainen neuvo. Betlehemiin kannattaa mennä
tänäänkin siitä huolimatta – ja ehkä juuri siksi – että elämä siellä ei ole
viime aikoina ollut helppoa. En ole ollut erityisen innokas Pyhän Maan
matkaaja. Kävin siellä 27 vuotta sitten edesmenneen professori Timo Veijolan
opiskelijaryhmän kanssa. Vasta kolmisen vuotta sitten kiinnostus heräsi
uudestaan. Kävin siellä ensin yksin, sitten perheen kanssa ja lopulta teimme seurakuntamatkan
isolla ryhmällä. Tutustuimme muun muassa Betlehemin lähellä sijaitsevaan
luterilaiseen kouluun, jota Suomen Lähetysseuran kautta tuimme. Koulu on
korkeatasoinen ja hyvämaineinen. Monet muslimivanhemmatkin haluavat lapsensa
sinne, vaikka tietävät, että koulun elämään kuuluvat kristilliset rukoushetket
ja juhlat. Betlehemin kristillinen väestö on kuitenkin kutistunut pieneksi
vähemmistöksi. Suuri osa on paennut Yhdysvaltoihin tai Eurooppaan. Virallisen
totuuden mukaan syynä on muuri, joka vaikeuttaa kaupankäyntiä ja rauhanomaista
vuorovaikutusta Länsirannan ja Israelin valtion välillä. Vähän epävirallisemman
totuuden mukaan syynä on ääri-islamilaisuuden luoma ahdistava ja väkivaltainen
ilmapiiri. Mutta meidän ei tarvitse valita näiden totuuksien välillä. Riittää,
kun menemme ja katsomme. Tai jos emme voi lähteä Betlehemiin, meidän on
mentävä, minne vain tähti meidät johtaa. Sillä tämä Herodeksen neuvo koskee
myös meitä. Se, joka on nähnyt joulun tähden nousevan, ei saa jättää matkaansa
kesken. On mentävä perille asti. Siihen meidät on seurakuntanakin kutsuttu.
Seuraamaan tähteä perille asti, sinnekin, minne emme ajatelleet ja emme muuten
uskaltaisi.
Me olemme matkalla oleva seurakunta, joka seuraa tähteä.
2. ”Menkää sinne”, hän sanoi, ”ja ottakaa asiasta tarkka
selko.”
Tämäkin on erinomainen neuvo, ehkä aivan erityisesti
seurakuntaneuvoston jäsenille: ”Ottakaa asioista tarkka selko.” Sain saarnata
täällä jo toissapäivänä, ja silloin puhuin itselleni tärkeästä ja usein myös
vaikeasta aiheesta: Pyri ensin ymmärtämään toisia, vasta sitten tulemaan
ymmärretyksi. Meillä kaikilla on tarve tulla ymmärretyksi. Mutta toiset ovat
kovaäänisempiä kuin toiset. Media janoaa mielipiteitä, mitä voimakkaampia, sen
parempi. Se harhauttaa jotkut ajattelemaan, että se mielipide voittaa, joka
sanotaan isommin. Joskus tuntuu, että mielipiteiden esittäminen on korvannut
asioiden tutkimisen. Kukaan ei enää jaksa lukea tekstiä, joka on yli neljä
riviä pitkä: Tylsää! Asiat pitää sanoa napakasti, lyhyesti, isoilla
kirjaimilla.
Mutta tämä on tietysti lyhytnäköistä ja typerää. Ei niin
etteikö pitäisi osata tiivistää. Olennaisen voi sanoa lyhyesti. Mutta
mielipiteiden ilotulitus tappaa hiljaisuuteen, pohdintaan ja vuorovaikutukseen
perustuvan yhdessä oppimisen. Ranskalaiset sanovat: La raison du plus forte est
toujours la meilleur. Voimakkain perustelu on aina paras. Se innostaa etsimään
perusteluja, ottamaan asioista tarkkaa selkoa. Vastaus ei aina löydy sieltä,
mistä sitä odotamme. Itämaan tietäjät eivät löytäneet vastasyntynyttä
kuningasta kuninkaan palatsista. Mutta he jatkoivat etsimistä ja löysivät
lapsen. Tämän lapsen, Jumalan lihaksi tulleen pelastuksen, mekin haluamme
löytää siinä, mitä teemme.
Me olemme matkalla oleva seurakunta, joka seuraa tähteä.
Me olemme myös totuutta etsivä seurakunta.
3. ”Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta
minäkin voisin tulla kumartamaan häntä.”
Eikö olekin ihmeellistä, että Herodes tuntuu puhuvan koko
ajan täyttä asiaa! Tosin me tiedämme, että hänellä oli niin sanotusti ketun
häntä kainalossa. Mutta hänen neuvonsa pätee. Kun löydätte Jeesuksen,
ilmoittakaa siitä julkisesti ja suureen ääneen, jotta muutkin voivat tulla
kumartamaan häntä! Tämä on seurakunnan tehtävä. Kirkkojärjestys tosin ilmaisee
sen hieman kankeammin ja useammin sanoin: ”Suomen ev-lut kirkko tunnustaa sitä
kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden
testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin, ja joka on ilmaistu
kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin
tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa
tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen
periaatetta, että kaikkea oppia kirkossa on tutkittava ja arvioitava Jumalan
pyhän sanan mukaan.”
Kun tämä perataan kaikesta monimutkaisesta, pohjalle jää
ajatus: Kirkko tunnustaa Jumalan pyhään sanaan perustuvaa kristillistä uskoa.
Kirkko on tunnustava yhteisö. Ilman tunnustamista ja tunnustautumista se
lakkaisi olemasta kirkko.
Herodes pyytää: ”Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa
minulle.” Sitä se juuri on. Jeesuksen löytämistä uudelleen joka aamu ja hänestä
kertomista.
”Kirkko ei ole staattinen, paikallaan pysyvät, pysähtynyt
instituutio”, kirjoitti paavi Fransiskus adventtitervehdyksessään. ”Se on
jatkuvasti matkalla ajassa kohti lopullista ja ihanaa päämääräänsä, taivasten
Valtakuntaa, jonka siemen ja alku maanpäällinen seurakunta on.” Niin myös
Pitäjänmäen seurakunta.
Me olemme matkalla oleva seurakunta, joka seuraa tähteä.
Me olemme totuutta etsivä seurakunta.
Ja me olemme Jeesuksesta kertova seurakunta.
Sen vuoksi me itämaan tietäjien tavoin kuljemme kohti mitä
tahansa ilmansuuntaa, mihin tähti meidät johtaa. Sillä koko maailma on Jumalan
kädessä.
”Auringonnousun maista auringonlaskun maihin saakka minun
nimeni on suuri”, sanoo Herra Sebaot (Mal. 1:11) Ja ”Siunattu olkoon Herran
nimi nyt ja aina! Idän ääriltä kaukaiseen länteen saakka kaikukoon Herran nimen
ylistys!” (Ps 103:3)