Näkökulmia evankeliumiin
[Julkaistu Kotimaa-lehdessä 24.8.2011]
Jeesus sanoi heille: "Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua 'Lääkäri, paranna itsesi!' ja sanotte: 'Tee täälläkin, omassa kaupungissasi, kaikkea sitä, mitä sinun kerrotaan tehneen Kapernaumissa.'"
Ja hän jatkoi: "Totisesti: kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.”
“Israelissa oli monta spitaalista profeetta Elisan aikana, mutta yhtäkään heistä ei puhdistettu, ainoastaan Naaman, joka oli syyrialainen." Tämän kuullessaan kaikki, jotka olivat synagogassa, joutuivat raivon valtaan. He ryntäsivät paikaltaan, ajoivat Jeesuksen ulos kaupungista ja veivät hänet jyrkänteelle syöstäkseen hänet sieltä alas.
Luukas 4:23-30
Ei tule ajatella kuin nasaretilainen
Jotkut kristityt puhuvat hengellisestä sodankäynnistä. Luulen, että asiaan liittyy väärinkäsityksiä. Evankeliumien mukaan Jeesuksen kohtaamiset riivaajien ja henkivaltojen kanssa eivät täytä sodankäynnin tunnusmerkkejä.
Heti sen jälkeen, kun Jeesus oli tylysti ajettu jyrkänteen partaalle kotikaupungissaan Nasaretissa, evankelista kertoo Jeesuksen ja saastaisen hengen vaivaaman miehen tapaamisesta Kapernaumissa. Kohtaus noudattaa tuttua kaavaa. Henki tunnistaa välittömästi Jeesuksen ja tottelee käskystä. Kaikki ovat ymmällään: ”Mitä tämä puhe oikein on? Hän käskee saastaisia henkiä vallalla ja voimalla, ja ne lähtevät tiehensä.” Ei taistelua, ei vastaväitteitä, vain pieni osoitus näkymättömän maailman arvojärjestyksestä.
Näin siis kävi Kapernaumissa, ei Nasaretissa, mistä Jeesus oli kotoisin. Nasaretissa käytiin henkien taistelua. Ja vastustajat löytyivät omasta lähipiiristä. Miten Jeesus niin nopeasti kimpaantuikin? Luukas antaa ymmärtää, että ihmiset pitivät kovasti hänen puheestaan synagogassa. Hehän vain huomauttivat, että tämä on oman kylän puusepän poika.
Mutta Jeesus oli heti valmis nostamaan sanan säilän: ”Kohta te kaiketi tarjoatte minulle sananlaskua: Lääkäri, paranna itsesi!” Se tarkoittaa: Jos sinulla kerran on noin suuret luulot itsestäsi, osoita se myös teoilla! Kotikylä vaati sanojen tueksi näyttöjä, eikä sellainen edusta esiin murtautuvan Jumalan valtakunnan ajattelua. Näyttöjä vaatii paholainen, joka kiusasi Jeesusta erämaassa.
Aivan. Paholainen jatkoi Jeesuksen ympärillä pyörimistä. Mutta se ei tullut karvaisen ja kuolaavan mielipuolen hahmossa, vaan hurskaalta näyttävän yhteiskunnan tukipylvään hahmossa. Siksi kai hengellinen sodankäynti on niin vaikeaa. Jos mielii olla Jeesuksen puolella, ei voi ajatella niin kuin nasaretilainen. On omaksuttava täysin uusi ja samalla täysin alkuperäinen ajattelutapa.
Esimerkkinä Jumalan valtakunnan toisenlaisuudesta Jeesus käyttää syyrialaista pakanaa. Ihmiset joutuivat raivon valtaan. Ehkä hienotunteisemmat vain syyttivät häntä vihapuheesta. Loukkaus oli kirvelevä. Jumalako auttaa ennemmin syyrialaista kuin ”omiaan”?
Jeesus taisteli omahyväistä ylimielisyyttä vastaan, koska se on saatanallista. Oli hyvä, että juuri Jeesus kävi tämän taistelun, sillä hän oli valmis kuolemaan. Vain siten taistelu oli voitettavissa.