Tunnustan heti teille kaikille, että en itse ole tehnyt mitään paastolupausta enkä noudata mitään paastoruokavaliota. En sanoa sitä vähätelläkseni niitä, jotka paastoavat, vaan siksi, että se on totta. Huomaan kirjoittaneeni luterilaisesta paastokäsityksestä jonkin ajatuksen kaksi vuotta sitten, joten en ala niitä toistamaan. Paastonajan matka toteutuu silti aika voimallisesti päivittäisissä rukoushetkissä ja niiden Raamatun tekstien kautta, joita paastonaikana luetaan. On tehtävä tiliä omasta kutsumuksesta ja omista valinnoista. On etsittävä uudestaan sitä, mikä on olennaista.
Ja tästä tulenkin viimeiseen kirjalöytööni. Hengellinen aikakauslehti Vaeltajan 0-numero teemalla "Ei mitään" on hyvällä mallilla ja tulossa pääsiäiseksi. Satuin kuitenkin viime torstaina törmäämään Studium Catholicumin kirjastossa teokseen, josta oli pakko heti kirjoittaa pieni esittely, koska se liittyy niin olennaisesti "ei mihinkään". En julkaise kirjaesittelyäni nyt tässä, vaan saat lukea sen sitten Vaeltajasta. Mutta kyseinen teos on Bernhard Welten Olemattomuuden valo. Uuden uskonnollisuuden kokemuksen mahdollisuudesta (Loki-Kirjat, Helsinki, 2008). Takakannessa sanotaan mm. näin: "Mikä on uskonnollinen kokemus? Mikä sija sillä on nykyihmisen elämässä? Saksalainen uskonnonfilosofi Berhard Welte (1906-1983) lähestyy näiden kysymysten kautta ihmisen kaipuuta elämän tarkoitukseen." Welte oli Martin Haideggerin oppilas ja jälkipuheen teokseen kirjoittanut Mikko Yrjönsuuri kuvaa Heideggerin merkitystä Welten ajattelulle. Lopuksi hän kirjoittaa: "Welte ei kirjoittanut politiikkaa, vaikka Olemattomuuden valo onkin 1970-luvulta. Hänen teoksensa on selkeästi uskonnollinen, ja siinä avaimet toivoon löytyvät kristinuskon pitkästä historiasta. Ennen kaikkea Welten oivallus on kuitenkin siinä, että koko elämän merkityksellisyyden ajatus on perusluonteeltaan kristillinen. Olemme kristittyjä jo siinä, kun kaipaamme elämällemme merkitystä."
Jos uskonnonfilosofinen ajattelu kiinnostaa, suosittelen tätä lämpimästi. Moni alan teos on jäänyt itseltäni lukematta liiallisen hienostelun takia. Tämä tempaa mukaansa ajankohtaisuutensa vuoksi, vaikka se on kirjoitettu jo vuonna 1979. Welteä ei ole aiemmin julkaistu suomeksi.