Aamurukouksen psalmi 85 paattyy ajatukseen: "Herran edella kulkee oikeus, se valmistaa tien hanelle." Afrikassa on pakko ajatella oikeutta. Paikallisen vaen varallisuusero eurooppalaiseen matkailijaan tai paikalliseen eliittiin on paatahuimaava. Hotellin rantavahti kerto juuri saavansa kuukausipalkkaa 4000 Kenian shillinkia. Se on 40 euroa. Siita han maksaa 10 euroa vuokraa ja 11 euroa lasten koulumaksuja. Raha nousee esiin jokaisessa keskustelussa paikallisten kanssa. On vaikea loytaa yhteista kielta, kun raha erottaa. Eika asiaa auta se, etta antaa raha, kun ei kuitenkaan pysty jakamaan yhteista kohtaloa.
Psalmi liittyi mielessani New African -lehden artikkeliin kiinalaisten sijoituksista Afrikkaan. Lehden mukaan kiinalaisten suhtautuminen on noyraa, eika siihen liity lansimaille ominaista omavanhurskasta saarnaamista. Kiinalaiset haluavat oljya ja muita raaka-aineita, ja ovat valmiita vastineeksi tekemaan sen, mita tarvitaan. Afrikkalaisesta nakokulmasta katsottuna kiinalaiset tekevat ensin ja puhuvat sitten, kun kristilliset lansimaat ovat sortuneet suuriin puheisiin ja ristiriitaisiin tekoihin. "Herran edella kulkee oikeus." Teot tulevat ensin.
Totta kai kiinalaisten ihmisoikeustilannetta ja sananvapauden puuttumista voidaan ja pitaakin kritisoida. Mutta ehka 50- ja 60-lukujen opetukset kommunismin vastaisen taistelun varjolla tehdyista virheista voisivat nyt opettaa jotain lansimaille. Kannattaa kuunnella, mita afrikkalaiset itse sanovat. Kannattaa tehda ensin ja puhua sitten. Kristillisyytta ei voi naytella. Se joko nakyy tai sitten ei.
Internetin kaytto on taalla hieman hankalaa, joten tekstista tulee satunnaista ja poukkoilevaa. Olen lukenut - muun muassa - Martin Meredithin valaisevaa kirjaa The State of Africa. A History of Fifty Years of Independence. Se avaa mielenkiintoisen nakokulman toisen maailmansodan jalkeiseen Afrikkaan.