lauantaina, maaliskuuta 20, 2010

Puhetta riittää, vaikka ajatus katkeaisi

Kohtuutiukka viikko alkaa olla takana. Tänään oli jälleen oikein mukavaa viettää MATKALLA-iltapäivää Agricolassa kivassa seurassa. Huomenna sunnuntaina olen saanut kutsun pitää puheen Espoon Vapaaseurakunnan jumalanpalveluksessa klo 16. Laskin keskiviikkona, että näihin loppuviikon viiteen päivään mahtui yhteensä seitsemän pienempää tai isompaa puhetehtävää. Ensin keskiviikkona Kryptan hyveet-sarjassa oli vuorossa itsehillintä. Mietinkin mielessäni, että joku mun omassa itsehillinnässä taas mättää, kun olen onnistunut kasaamaan muutamaan päivään tällaisen ruuhkan. Mutta itse asiassa nyt lauantai-iltana ennen saunaan menoa tuntuu ihan hyvältä. Jokaisen puheen olen ehtinyt tähän mennessä kohtuullisesti valmistamaan. Oman arvioni mukaan olen puhunut jokaiselle yleisölle sellaista, minkä takana oikeasti voin itse pysyä ja minkä pidän totena. Jos heittäytyisin itsekriittiseksi (mitä aika usein harrastan, kuten vakiolukijat tietävät), monessa kohdassa voisi kyllä jossitellakin (Entä jos olisin ehtinyt laatia puheeseen liittyvän tiivistelmän, jos olisin pystynyt hiomaan puheen pääargumentteja selkeämmiksi jne?) Sellaisen johtopäätelmän tästä kuitenkin aion tehdä, että osaan kyllä tarvittaessa puhua kohtuullisen järkevää asiaa, vaikka aikataulu olisikin vähän tiukka. Pitää tietysti pysyä sellaisissa aiheissa, mitkä on itselle mahdollisimaan tuttuja. Ja senkin päätelmän teen, että uudistuakseen on pystyttävä lukemaan paljon enemmän. Tällä viikolla se jäi vähiin.

Ensi viikolla olen arkipäivät töissä, perjantain ja alun lauantaista Holmassa ja sitten viikonlopun vapaalla. Keskiviikkona Kryptassa on hyveet-sarjan viimeinen ilta, aiheena suurisieluisuus. Yritän samalla myös laittaa jakeluun Kryptan loppukevään ohjelman, joka näyttää itse asiassa jälleen ihan mielenkiintoiselta.