tiistaina, joulukuuta 01, 2009

Lemmikkien ja niiden omistajien joulusiunaus

Puhe Tuomiokirkon portailla 1.12.2009 klo 19

Isän ja Pojan ja (+) Pyhän Hengen nimeen.

Kristityt ovat yksinkertaista väkeä. Joidenkin mielestä olemme liiankin yksinkertaisia. Mutta se ei ole paha asia, sillä kaikkein tärkeimmät asiat ovat yleensä yksinkertaisia. Yksinkertaisuus tarkoittaa kristityille muun muassa sitä, että teemme sitä, mitä Jeesus ja häntä seuranneet pyhät ovat opettaneet.

Jeesus antoi seuraajilleen käskyn kastaa ja me kastamme.
Paavali kehotti rukoilemaan esivallan puolesta ja me rukoilemme esivallan puolesta joka sunnuntai tässäkin kirkossa.
Jeesus aterioi viimeisenä iltana ystäviensä kanssa ja me vietämme toistuvasti tuon aterian muistoa.
Uskon sankarit siunasivat vainoojiaan, joten meidän tulee rukoilla jatkuvasti kaikkien puolesta.

Entä sitten tämä siunaaminen? Se kiinnostaa ihmisiä. Ketä siunataan ja ketä ei? Mitä siunaaminen oikein sisältää? Siunaaminen käsitetään hyvän tahdon eleeksi ja toisen ihmisen tai asian hyväksynnäksi. Ja sitä se onkin.

Mutta varsinaisesti siunaamisessa on kyse paljon merkittävämmästä asiasta, siitä että Jumala siunaa. Ihminen on vain välittäjä. Emme siis voi siunata mitään sellaista, mitä Jumala ei ensin ole jo siunannut. Siunaaminen on osallistumista Jumalan siunaukseen.

Rocktähti Bono kertoi saaneensa nuorena ystävän neuvon: "Do not ask God to bless what you are doing, Bono. Try to find out what God is doing and it is already blessed." ("Älä pyydä Jumalaa siunaamaan se, mitä sinä teet, Bono. Etsi sen sijaan se, mitä Jumala tekee, ja se on jo siunattu.")

Raamatun ensimmäisessä luvussa, luomiskertomuksessa, joka hämmästyttävällä tavalla noudattaa nykyaikaista ymmärrystä maailman synnyn järjestystä, sanotaan: "Jumala loi suuret meripedot ja kaikki muut vesieläimet ja kaikki siivekkäiden lajit." Sitten: "Hän siunasi ne sanoen: Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää - -." Luomisen viimeisenä eli kuudentena päivänä Jumala loi maaeläimet ja lopuksi ihmisen. Aivan samoin sanoin Jumala siunasi myös ne. Siis kaikki ihmiset ja eläimet tulivat Jumalan siunaamiksi. Ihmiselle Jumala antoi erityisen tehtävän vallita kaikkea luotua parhaansa mukaan.

Siksi parasta, mitä voimme tehdä, on osallistua siihen, mitä Jumala on jo tehnyt, ja siunata kaikkia hänen luomiaan.

Rukoilkaamme (Efraim Syyrialaisen rukouksen sanoin):

Pyhä kolmiyhteinen Jumala.
Kaiken hyvän lähde on se, että olet meidät luonut.
Että pidät meitä yllä, se on kaiken siunauksen lähde.
Kaiken tiedon lähde on se, että kasvatat meitä.
Että herätät meidät, se on kaiken elämän lähde.
Kiitämme sinua laupeudestasi ja siitä, että sinun totuutesi
on koko olemassaolomme hengitys.

Siunatkoon teitä kaikkivaltias ja armollinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki.