tiistaina, helmikuuta 06, 2007

Interaktiivinen saarna

Kynttilänpäivän Tuomasmessussa pyörähti käyntiin mielestäni mainio uusi projekti. Seurakuntalaisilta on etukäteen kerätty kommentteja ja kysymyksiä, joiden pohjalta saarnaajan toivotaan sitten valmistavan puheensa. Tällä tavalla kevään aikana Tuomasmessusta pidetyistä saarnoista tehdään sitten saarnakirja, joka on tarkoitus julkaista myös ääni-cd:nä. Sarjan ensimmäisen saarnan sai kunnian pitää viisas pastori ja kirjailija Irja Askola.

Hyvät nettiseurakuntalaiset! Haluan välittömästi ottaa erinomaisen idean käyttöön myös Tuomiokirkossa. Seuraava saarnani on muutaman viikon päässä, 1. paastonajan sunnuntaina 25.2.2007. Lue alla olevat päivän tekstit ja lähetä niiden (ehkä erityisesti evankeliumitekstin) pohjalta minulle kysymys, kysymyksiä tai kommentteja, joita haluaisit saarnassa käsiteltävän. (Huomaa, että 1. lukukappaleesta luetaan normaalisti vain lyhyempi versio. Suluissa oleva teksti voidaan myös lukea, jos sen sisältö nousee tärkeäksi.) Jos haluat, kerro jotain kysymyksen taustasta eli itsestäsi, ts. miksi juuri tämä kysymys tai aihe on tärkeä. Mutta toki saat lähettää vain ihan pelkän lyhyen kommentinkin. Myös perusteltuja virsiehdotuksia otetaan vastaan. Lupaan ottaa kaikki lähetetyt kysymykset ja kommentit vakavasti huomioon saarnaa valmistellessani. Sen enempää en uskalla luvata, kun en yhtään tiedä, miten erilaisia tai samanlaisia aiheita mahdollisesti nousee esiin. Sen voin kuitenkin sanoa, että tää on mun mielestä jännää!

Viestisi voit lähettää joko suoraan mulle sähköpostiin @nic.fi tai laittamalla tähän viestiin kommentin. Sen voi tehdä omalla nimellä, nimimerkillä tai nimettömänä.

1. paastonajan sunnuntai, Invocavit

Jeesus, kiusausten voittaja

Päivän latinankielinen nimi invocavit (= hän huutaa minua) tulee tämän sunnuntain antifonin alusta (Ps. 91: 15).

Ensimmäisen paastonajan sunnuntain keskeinen aihe on kertomus Jeesuksen kiusaamisesta autiomaassa. Häntä houkuteltiin pettämään kutsumuksensa, mutta hän voitti kiusaukset. Kiusaaja ei jätä rauhaan ketään nykypäivänkään ihmistä, mutta apumme on Kristus, kiusausten voittaja.

Liturginen väri: violetti tai sininen.

Virsisuositukset

A 173 Ilmoita, Herramme, voimasi meille
182 Herramme Kristus, seurakuntaas puolla
405 Kirkkautta kohti kulje
Pv 303 Jeesus, aarteheni
304 Oi Jeesus Kristus, autuuden
305 Jeesus, ruokit sanallasi

Raamatuntekstit

Päivän psalmi

Antifoni:

Kun hän huutaa minua, minä vastaan.
Minä olen hänen tukenaan ahdingossa,
pelastan hänet ja nostan taas kunniaan.
Ps. 91: 15

Psalmi:

Se, joka asuu Korkeimman suojassa
ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin:
"Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani.
Jumalani, sinuun minä turvaan."
Herra pelastaa sinut linnustajan ansasta
ja pahan sanan vallasta.
Hän levittää siipensä yllesi,
ja sinä olet turvassa niiden alla.
Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi.
Hän antaa enkeleilleen käskyn varjella sinua, missä ikinä kuljet,
ja he kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.
Ps. 91: 1-4, 11-12


1. lukukappale

1. Moos. 3: 1-7 (8-19)
Käärme oli kavalin kaikista eläimistä, jotka Herra Jumala oli luonut. Se sanoi naiselle: "Onko Jumala todella sanonut: 'Te ette saa syödä mistään puutarhan puusta'?" Nainen vastasi käärmeelle: "Kyllä me saamme syödä puutarhan puiden hedelmiä. Vain siitä puusta, joka on keskellä paratiisia, Jumala on sanonut: 'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan." Nainen näki nyt, että puun hedelmät olivat hyviä syödä ja että se oli kaunis katsella ja houkutteleva, koska se antoi ymmärrystä. Hän otti siitä hedelmän ja söi ja antoi myös miehelleen, joka oli hänen kanssaan, ja mieskin söi.
Silloin heidän silmänsä avautuivat, ja he huomasivat olevansa alasti. He sitoivat yhteen viikunanlehtiä ja kietoivat ne vyötärölleen.
(Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?" Mies vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi puutarhassa. Minua pelotti, koska olen alasti, ja siksi piilouduin." Herra Jumala kysyi: "Kuka sinulle kertoi, että olet alasti? Oletko syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?" Mies vastasi: "Nainen, jonka sinä annoit minulle kumppaniksi, antoi minulle sen puun hedelmän, ja minä söin." Silloin Herra Jumala sanoi naiselle: "Mitä oletkaan tehnyt!" Nainen vastasi: "Käärme minut petti, ja minä söin."
Herra Jumala sanoi käärmeelle:
- Koska tämän teit, olet kirottu.
Toisin kuin muut eläimet,
karja ja pedot,
sinun on madeltava vatsallasi
ja syötävä maan tomua
niin kauan kuin elät.
Ja minä panen vihan sinun ja naisen välille
ja sinun sukusi ja hänen sukunsa välille:
ihminen on iskevä sinun pääsi murskaksi,
ja sinä olet iskevä häntä kantapäähän.
Naiselle hän sanoi:
- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat,
ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi.
Kuitenkin tunnet halua mieheesi,
ja hän pitää sinua vallassaan.
Ja miehelle hän sanoi:
- Koska teit niin kuin vaimosi sanoi
ja söit puusta, josta minä kielsin sinua syömästä,
niin olkoon maa sinun takiasi kirottu.
Kovalla työllä sinun on hankittava siitä elantosi
niin kauan kuin elät.
Maa kasvaa sinulle
orjantappuraa ja ohdaketta,
mutta sen kasveista joudut ottamaan ravintosi.
Otsa hiessä sinun on hankittava leipäsi,
kunnes tulet maaksi jälleen,
sillä siitä sinut on otettu.
Maan tomua sinä olet,
maan tomuun sinä palaat.)

2. lukukappale

Hepr. 4: 14-16
Koska meillä on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme.

Evankeliumi

Matt. 4: 1-11
Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi." Mutta Jeesus vastasi: "On kirjoitettu: 'Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.'"
Sitten Paholainen vei Jeesuksen pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelimuurin harjalle. Hän sanoi Jeesukselle: "Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: 'Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.'" Jeesus vastasi hänelle: "On myös kirjoitettu: 'Älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.'"
Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: "Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: 'Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.'"
Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kuka kiusaa?

Isä meidän -rukouksessa rukoillaan: "Äläkä saata meitä kiusaukseen."

Jaakobin kirjeessa sanotaan vapaasti muisteltuna: Jumala ei kiusaa ketään."

Päivän evankeliumissa sanotaan: "Henki vei Jeesuksen erämaahan Paholaisen kiusattavaksi."

Mikä on Jumalan rooli?

Anonyymi kirjoitti...

Olisiko Jeesus voinut (noin edes teoriassa) langeta syntiin?

Jumalana? Ihmisenä? Jumal-ihmisenä?

Arto kirjoitti...

Wau! Hienoja kysymyksiä heti. Lisää tällaista. Ajatukset alkaa heti kulkemaan...

Anonyymi kirjoitti...

Kiitos arto hienosta blogisaarna-ideasta. Kun olin töissä siellä, kyselin ihmisiltä etukäteen saarnakysymyksiä ja kommentteja esim. avoimet ovat päivystyksessä öisin, jolloin sain yleensä yhden uuden kuulijan seuraavana sunnuntaina kirkon penkkiin. Nyt saarna-aiheita sinulle voivat antaa kaikki, jotka bloggaavat kanssasi. Itse perustin juuri uuden blogin "mammakahvila" muuruvesi.fi/mammakahvila Siinä jutustellaan perheaiheesta tapaamisten välilläkin.
Terv. Mikko Huhtala, Muuruveden pappi
mikko.huhtala@evl.fi

Arto kirjoitti...

Hauskaa kuulla terveiset Muuruvedeltä, Mikko! Käyn heti tutustumassa mammakahvilaan. Näinhän se on, että saarnan aiheen pitää alkaa viikolla elää erilaisissa tapaamisissa, että sunnuntaiaamuna on sanottavaa. Siunausta ja iloa työhön siellä.

Anonyymi kirjoitti...

Tervehdys "kiusatulta, syntiseltä", joka sattumoisin vieraili kryptassanne ja sai kehoituksen kommentoida saarnatekstiä. Miten helppoa on kun ei ole tuntenut kiusausta on ikäänkuin saanut levätä Jumalan hyvyydessä. Kun sitten tulee kiusaus, jonka kanssa pitää työskennellä, se pitää valppaana, pakottaa jatkuvasti navigoimaan Jumalan tahdon mukaiseen suuntaan. Kukemaan maastoon joka ei ole helpoin. Ja niin saa sydämeen syvän kaipuun "päästä meidät pahasta" .. kun ei omaa voimaa tunnu löytävän kiusauksen voittamiseen... Ja matkani jatkuu rukoillen Jumalan suuntaan...

Anonyymi kirjoitti...

Eka kysymys: Mikä on paaston osuus tässä? Jeesushan paastosi 40 päivää. Jotkut opettavat, että jos oikein tahtoo jotakin tapahtuvaksi ja kovasti rukoilee, niin tarvitaan lisäksi myös paastoa. Itse yritin tärkeässä asiassa - ei vaikutusta tai ehkä oli kiinni omasta uskosta.
Toinen kysymys/ajatus: Paholaisen työstä tänä päivänä - kuinka se toimii? Itse olen kokenut, että se on olemassa ja vaikuttaa ajatuksiimme, asenteisiimme, mielialaan jne.

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä ajatus tämä interaktio.

Tekstistä nousee esiin kysymys kiusauksen ja synnin suhteellisuudesta, siis miksi synti on syntiä? Ei kai kivien muuttaminen leiväksi olisi sinänsä syntiä jossain toisessa tilanteessa. On(ko) siis vaikea tunnistaa oikea ja väärä, voiko tai kannattaako omaantuntoon luottaa? Valinnoilla tuntuu nykyään olevan niin monenlaisia vaikutuksia, että kiusauksen suuntaa on kovin vaikea määrittää. Mutta sitten taas toisaalta: syntiinlankeemuskertomuksessahan juuri syödään omenaa, jotta tiedettäisiin hyvä ja paha? Miksi se nyt on sitten huono idea? Onko kyse jotenkin Jumalan asemaan asettautumisesta? Selitäpä tätä!

Jukka

Anonyymi kirjoitti...

Hei hiano juttu tää interaktiivinen saarna! Ei mulla nyt varsinaista kysymystä tullut ja varmaan oot jo valmistellut puhettasi. Oli kuitenkin jännä lukee noita tekstejä ja yllätti, kuinka VT:ssä Jumala kuvataan niin inhimillisenä, vähän huvittavaakin, kun se huhuilee lymyilevää ihmistä.. Ja kuinkas siinä kävikään, ihminen ei saanut sitä mitä luuli vaan päinvastoin, ihminen alkoi hävetä ja pelätä. Tältä Jumala oli halunnut suojella. Mun mielestä tarinan voi nähdä jonkinlaisena "näin meille kaikille väistämättä käy jossain vaiheessa", ihmisen itsenäistymisenä ja viattomuuden kadottamisena. Ihmiselle tulee tietoisuus ja siitä koituva paino, eikä osaa enää suhtautua asioihin (tai Jumalaan) luonnollisesti. Sitten UT:n tekstissä on mielestäni aika rohkaisevaa se, että Saatana lähestyy Jeesusta ehkä ihmiselle tyypillisimmän kiusauksen kautta, Jeesus olisi voinut omistaa itsessään kaiken.
Kuitenkaan kummassakaan tekstissä lankeaminen ei tuonut/olisi tuonut sitä tulosta, mitä ihminen/Jeesus syvimmiltään olisi kaivannut. Tälleen kai olis hyvä miettiä omiakin asioita, että nähtäis vähän pidemmälle mikä on oikeasti hyvää ja mikä ei.
Jep, no mutta sunnuntaina nähdään ja kuullaan!
Tanja

Anonyymi kirjoitti...

Odotankin jo innolla saarnojasi blogiisi. Toivon, että laitat luettavaksi myös lauantain ehtoomessun saarnasi. Mielenkiintoista nähdä kuinka olet käsittelyt kysymyksiä, joita virtuaaliseurakunta on sinulta kysynyt.

Arto kirjoitti...

Sunnuntain saarna on nyt vihdoin kirjoitettu ja vetäydyn yöpuulle. Sitä iltakirkon saarnaa mulla ei valitettavasti ole sähköisessä muodossa ainakaan nyt. Se oli tavallaan kokoelma ajatuksia, jotka tiesin joutuvani jättämään syrjään sunnuntain saarnasta. Katsotaan, jos huomenna saan inspiraation kirjoittaa siitä jotain tänne. Aamun saarna ilmestyy blogissa joskus iltapäivällä, kun on kirkkokahvit juotu, saarnajatkot pidetty, syöty kotona lounas, ehkä otettu pienet päivälevot...